Mijn ouders hebben aow, mijn vriend wil zich inschrijven op hun adres heeft dit consequenties voor de aow?

Mijn vriend gaat voor 3 maanden naar het buitenland toe en komt daarna 2 weken thuis en dan gaat hij weer 2 maanden weg. Nu was het plan dat hij dan zich inschrijft bij mijn ouders die getrouwd zijn en een aow hebben. Ik wil graag op dit adres alleen wonen omdat ik dan huurtoeslag kan aanvragen.heeft dit consequenties voor de aow van mijn ouders? Ik heb de SVB gebeld en die kon mij niet de juiste info vertellen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (2)

Nee dat heeft totaal geen invloed op hun Aow. Aow is een opgebouwd recht en is geen sociale uitkering. Maar een recht voortvloeit uit vroeger inkomen en werk.
ronron1212
11 jaar geleden
Je hebt het over ouders (2) en niet ouder (1) dus ik ga er vanuit dat het geen gevolgen heeft voor de AOW. Een alleenstaande ontvangt een hogere AOW dan een gehuwde of samenwonende, dus als jouw ouders allebei AOW ontvangen, is hun uitkering al verlaagd vanwege het feit dat zij een gezamelijke huishouding hebben. Een extra persoon erbij heeft dan geen gevolgen meer. Dat zou anders zijn wanneer er één alleenstaande ouder is die AOW ontvangt, dan kan het zijn dat de uitkering verlaagd wordt omdat er een gezamelijke huishouding is met jouw vriend.

Maar gaat dit om die twee weken dat hij weer thuis is, of wil hij zich inschrijven bij je ouders terwijl hij daar niet woont, of zelfs in het buitenland zit? Dat laatste mag namelijk niet, het is niet toegestaan om je in te schrijven op een adres waar je niet daadwerkelijk verblijft. En als hij die twee weken bij jou zou verblijven, hoeft dat voor jouw toeslag geen probleem te zijn hoor. Twee weken is een heel aanvaardbare periode om iemand te logeren te hebben, dus hij hoeft zich dan niet direct op jouw adres in te schrijven. Misschien is het probleem zo wel minder groot dan je denkt.