Ik heb een paspoort en een id kaart. Moet ik straks mijn id kaart inleveren als hij is verlopen?

Mijn paspoort is nog wel 2 jaar geldig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K

Antwoorden (2)

Nee, een ID-kaart hoeft niet te worden ingeleverd als hij is verlopen. Wel is het zo, dat je 'm op een aantal plaatsen niet meer zult kunnen gebruiken voor het doel waarvoor hij bestemd is.

Mocht je een nieuwe ID-kaart aanvragen op het gemeentehuis dan wordt een verlopen kaart wél meteen ingenomen op het moment dat je een nieuwe aanvraagt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ga ook met een verlopen kaart zorgvuldig om. Als je 'm kwijt raakt en je wilt een nieuwe aanvragen, geldt de volgende procedure:
" 1.U vraagt (gratis) een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie aan bij het loket Publiekszaken, waarop de gegevens staan van de vermiste id-kaart. (Let op. U kunt dit uittreksel niet digitaal aanvragen.)
2.Daarna doet u aangifte bij de politie en neemt u dit uittreksel mee. Zij maken van de vermissing proces-verbaal op.
3.Vervolgens neemt u dit proces-verbaal mee met het uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie, en vraagt u een nieuwe id-kaart aan bij het loket Publiekszaken. "

Tegen betaling uiteraard...

Toegevoegd na 2 minuten:
Ga ook met een verlopen kaart zorgvuldig om. Als je 'm kwijt raakt en je wilt een nieuwe aanvragen, geldt de volgende procedure:
" 1.U vraagt (gratis) een uittreksel van de Gemeentelijke Basisadministratie aan bij het loket Publiekszaken, waarop de gegevens staan van de vermiste id-kaart. (Let op. U kunt dit uittreksel niet digitaal aanvragen.)
2.Daarna doet u aangifte bij de politie en neemt u dit uittreksel mee. Zij maken van de vermissing proces-verbaal op.
3.Vervolgens neemt u dit proces-verbaal mee met het uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie, en vraagt u een nieuwe id-kaart aan bij het loket Publiekszaken. "

Tegen betaling uiteraard...
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Maar je zegt: "Wel is het zo, dat je ‘m op een aantal plaatsen niet meer zult kunnen gebruiken" Waar kan je hem dan nog wel gebruiken? Je zou zeggen dat hij niet meer geldig is.
Computoon
11 jaar geleden
Voor allerlei in de wet genoemde zaken waarvoor een 'geldig identiteitsbewijs' wordt geëist kun je de kaart niet meer gebruiken. Niet geldig is niet geldig. Maar als bijv. de caissière bij de supermarkt aan je vraagt om aan te tonen dat je 16 bent, zal een verlopen kaart niet als 'bewijsmateriaal' worden afgekeurd.
Inekez1
6 jaar geleden
Ook bij het stemmen mag je een verlopen id-kaart gebruiken. De kaart mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2013/12/19/stemmen-met-een-verlopen-identiteitsbewijs-blijft-mogelijk
Ja, je moet je ID kaart inleveren. Anders moeten ze hem, bij de volgende keer dat je een identiteitsbewijs wilt aanvragen, als vermist markeren en dat kost een boete van rond de 50 euro. Dat weet ik want dat had ik ook laatst... Mijn paspoort moest verlengd en mijn ID kaart was al jaren geleden verlopen (had ik ook in geen jaren meer aan gedacht), maar de ID kaart kon ik nu nergens meer vinden. Die zal rond 2008 een keer met de vuilnis zijn meegegaan of zo denk ik :) Dus ik moest de boete betalen voor een vermiste/verloren ID-kaart voordat ze mijn paspoort konden verlengen.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=56696 :
"Het paspoort is én blijft eigendom van de Nederlandse staat."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Zolang je 'm goed bewaart -ook al is hij verlopen- is er niet aan de h and. Ik had zelf onlangs ook zo'n kaart. Bij het inleveren van het aanvraagformulier voor een nieuwe werd hij ingenomen. Maar inderdaad, als je de oude kaart niet kunt inleveren omdat je 'm kwijt bent, zul je (bij de huidige procedure) langs het politiebureau moeten voor aangifte. (Wordt de kaart dan alsnog gevonden, dan heeft-ie volgens mij zijn geldigheid verloren op het moment dat er al een nieuwe is uitgegeven.)