Kan het kwaad als je een verkeerde bankrekening hebt?

Ik heb vanaf mijn 18e een studentenrekening. Daarvoor had ik een voor kinderen, maar had een brief gekregen dat ik een andere moest. En toen zeiden ze dat één van de eisen was dat je studiefinanciering krijgt. Dat kreeg ik toen ook en heb hem dus genomen.
Nu krijg ik sinds februari geen studiefinanciering meer. Op internet las ik wel dat het is voor studenten tot 33 jaar. Kan het kwaad als ik deze houd, of pleeg ik dan fraude? Ga trouwens voorlopig ook niet meer studeren. Zit bij de abnamro. Dat ik liever studentenrekening houd, is omdat die gratis houd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9K

Antwoorden (5)

de bank komt studenten tegemoet, door gratis een bankrekening aan te bieden, zo lang er studiefinanciering binnenkomt op de rekening.

op het moment dat de stufi stopt, zal de bank dit snel door hebben. de rekening zal dan niet meer gratis zijn.
in de voorwaarden zal waarschijnlijk staan dat je voor de rekening moet betalen vanaf het moment dat er geen stufi meer binnenkomt en dat dit met terugwerkende kracht verrekend kan worden.

je kan het dus zelf aangeven bij de bank. doe je dit niet, dan zal de bank zelf wel een keer aan de bel trekken.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ik zit zelf ook bij de ABN amro en heb geen problemen gekregen het afgelopen jaar met mijn rekening. Ik heb een jaar lang gewerkt en mijn salaris is op die rekening gestort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het dus net dat het een gratis studenten rekening is om die tegemoet te komen. Pas je dat niet aan en komen ze er later achter dan zul je al het achterstallige moeten betalen hopelijk zonder boete! Maar betalen moet je dus beter zelf even aan passen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig ben ik daarvoor vandaag ook naar de bank gegaan, ik zit ook bij de ABN AMRO bank. Mij werd verteld dat je jouw studentenrekening nog een jaar lang mag houden terwijl je studiefinanciering is gestopt, daarna moet je inderdaad betalen voor je rekening en hem omzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bij de Rabobank, en een aantal jaar geleden werd ik twee keer binnen anderhalf jaar gebeld door een medewerker met de mededeling dat ik geen recht meer had op een studentenrekening omdat ik geen studiefinanciering ontving. Ik heb toen uitgelegd dat ik met mijn studie geen recht had op studiefinanciering en waarom dit was, en dit vonden ze voldoende. De tweede keer werd er gevraagd hoe lang ik dacht nog over mijn studie te doen, er werd een aantekening gemaakt om ervoor te zorgen dat ik in de tussentijd niet opnieuw daarover gebeld zou worden. Voorwaarde was wel dat ik ervoor moest zorgen dat er maandelijks geld binnenkwam.

De bank houdt dus zelf in de gaten of je voldoet aan die eis van "het ontvangen van studiefinanciering", en ik neem aan dat ook ABN Amro in dat geval gewoon even contact opneemt. Je kunt niet direct spreken van fraude als je zelf je rekening niet direct omzet, maar binnen een paar maanden zul je vanzelf gebeld worden of een brief krijgen dat je rekening omgezet moet worden naar een betaalrekening. Je mag je studentenrekening niet houden als je geen student meer bent, daar is hij niet voor bedoeld. Natuurlijk zou iedereen wel graag een gratis rekening willen, maar de regels zijn gewoon zo dat je moet betalen voor een gewone rekening. Alleen kinderen en studenten kunnen gratis een lopende rekening aanhouden. (Spaarrekeningen zijn overigens vaak wél gratis, maar aan alleen een spaarrekening heb je niets.)