Als minderjarige een bezoek brengen aan persoon in hechtenis?

Mag je als 17 jarig persoon, een vriend in hechtenis gewoon komen bezoeken? Of bellen ze eerst je ouders op aangezien je minderjarig bent? Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Ik weet wel dat je een afspraak etc. moet maken. Maar het gaat mij om mijn leeftijd. Moet je toestemming hebben van een ouder/voogd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (1)

Elke penitentiaire inrichting blijkt daar andere regels voor te hebben. Je kunt het nalezen op de website van de betreffende gevangenis. Zo staat bijvoorbeeld op die van Leeuwarden:
Bezoekdagen zijn afhankelijk van de afdeling: gedetineerden op afdeling C en D (Gevangenis) hebben recht op twee uur bezoek per week. Gedetineerden op afdeling A en B (Huis van Bewaring) hebben recht op één uur bezoek per week. Bezoek is mogelijk op dinsdag, woensdag, donderdag of zondag. Het juiste tijdstip wordt u verteld als u telefonisch een afspraak maakt via nummer 088 07 42639. U kunt hierover bellen op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend tussen 9.00 en 12.00 uur.

Over de leeftijd van een bezoeker wordt nergens melding gemaakt. Kinderen moeten natuurlijk ook bij hun ouder op bezoek kunnen gaan. Dus het zal niet uitmaken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als de vriend trouwens in een jeugdinrichting verblijft dan zijn er aanvullende regels en maakt de leeftijd van de bezoeker wél uit (maar 17 jaar geeft geen beperking):

Een gedetineerde heeft recht op tenminste 1 uur bezoek per week. Per keer kan slechts een beperkt aantal personen op bezoek. Kinderen jonger dan 12 jaar krijgen alleen toegang onder begeleiding van een volwassene. Voor een Extra Beveiligde Inrichting (EBI) geldt de leeftijdsgrens van 16 jaar. Kinderen onder de 16 jaar mogen daar alleen onder begeleiding van een volwassene naar binnen.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+