Is het mogelijk BTW terug te vragen bij de douane als je een dubbel paspoort hebt?

Een vriend van mij heeft een Nederlands paspoort maar sinds kort ook een niet europees paspoort omdat hij naar het buitenland is geemigreerd (dus een dubbel paspoort). Nu weet ik dat als je als niet europeaan in Nederland producten koopt je de belasting bij de douane kan terugvorderen. Is dit ook mogelijk als je een dubbel paspoort hebt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Waar denk je de BTW terug te mogen vorderen als buitenlander? Nee, dat kan niet. Je vraag gaat uit van een verkeerde aanname.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was laatst met deze vriend bij de bijenkorf en daar kon hij ook een speciale rekening laten printen. Het werd ons verteld dat hij die dan later bij bij het douanekantoor op schiphol zou kunnen terugvorderen. Ik maak dit topic aan omdat ik dit graag bevestigd zou willen hebben. Zie ook dit topic erover: http://forum.numix.nl/viewtopic.php?t=479
ronron1212
11 jaar geleden
Foute boel dan bij die winkels. -
Iedereen die woonachtig is buiten de Europese Unie kan de btw terugvorderen op alle EU-aankopen, wanneer die meegenomen worden naar het land waar die persoon verblijft. Het gaat dus niet om een paspoort, dubbel of niet.

"Woont u buiten de EU en koopt u in Nederland goederen die u in uw bagage naar buiten de EU brengt? Dan kunt u achteraf de betaalde btw terugkrijgen. U kunt daarover afspraken maken met de winkelier/leverancier van de goederen. U moet voor de goederen die u meeneemt een factuur hebben. De waarde op de factuur van de goederen die u meeneemt moet hoger zijn dan € 50, inclusief btw en eventuele andere belastingen.

U moet bij het verlaten van Nederland of de EU de (kopie-)factuur aan de Douane laten zien. De Douane controleert:
■of uw vaste verblijfplaats buiten de EU is
■of u de goederen zelf meeneemt
■of de factuur door een Nederlandse winkelier/leverancier is afgegeven

Als de goederen die u meeneemt dezelfde zijn als de goederen die op de (kopie-)factuur staan, tekent de douaneambtenaar de (kopie-)factuur voor uitvoer af. Daarna stuurt u de (kopie-)factuur aan uw leverancier. Met de door de Douane afgetekende factuur toont uw leverancier bij de Belastingdienst aan dat de goederen zijn uitgevoerd. Uw leverancier hoeft geen btw te betalen. Uw leverancier kan de btw aan u terugbetalen. De Belastingdienst of de Douane bemiddelt daarbij niet.

Ook kunnen tussenpersonen (zoals Tax-refund organisaties) worden ingeschakeld. Uw leverancier kan u hierover informeren."
Computoon