Als je geen 18 bent na 1 januari 2013, maar wel ouder dan 16, mag je dan zwak alcoholische dranken drinken?

Je mag dan bijvoorbeeld als een half jaar al drinken, maar vanaf 1 januari 2013 niet meer. Dat is toch raar?

Toegevoegd na 38 seconden:
*al

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Die wet is er nog helemaal niet door en er is al helemaal niet bekend vanaf wanneer dat zal zijn.

Er is wel iets wat WEL al gaat veranderen per 1 januari:

Bezit alcohol wordt strafbaar voor jongeren onder de 16
Op 1 januari 2013 gaat de nieuwe Drank- en Horecawet in. Jongeren onder de 16 jaar zijn straks strafbaar als ze alcohol in bezit hebben, zowel in de kroeg als op de openbare weg. De nieuwe wet maakt geen onderscheid meer tussen zwak alcoholische drank en sterke drank. De handhaving van de wet gaat over naar de gemeenten en kan daarmee veel gerichter worden ingezet."

Toegevoegd na 1 minuut:
En als de door jou bedoelde wet wel aangenomen wordt (na de verkiezingen) dan zal het inderdaad zo zijn dat sommige personen al een poosje alcohol mochten kopen en dat opeens weer niet meer. Het kan ook zijn dat ze een overgangsfase inbouwen, dus een jaar 17 jaar en dan het jaar erop 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag het wel drinken, maar niet kopen.
Of je alcohol drinkt of niet is je eigen verantwoordelijkheid, en die van je ouders.