Heb je recht om schending van copyright eerst te herstellen voordat je meteen beboet wordt of aangeklaagd kunt worden?

N.a.v. een aantal vragen en antwoorden hier. Ik dacht altijd dat je eerst een waarschuwing en kans kreeg om het te verwijderen/herstellen wanneer je een copyright schendt (m.u.v. daar waar het duidelijk aangegeven staat natuurlijk), en zoniet dat er dan verdere stappen ondernomen zullen/kunnen worden?

Hoe zit dit juridisch in elkaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De schending van een intelligent eigendom is een misdrijf.
Bij aangifte door de rechtmatige hoeft geen waarschuwing vooraf te komen vóór het werkelijk strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangifte heeft meestal weinig zin. Je zou zelf een civiele rechtszaak moeten aangaan. Het OM begint pas als het echt om een grote zaak gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werkt anders. Als jij eigenaar bent dan kun je gewoon een rekening sturen. En als je dan je poot stijf houdt en doorzet is de kans groot dat je ook betaald krijgt. Er is een fotograaf in Nederland die zo al heel wat mensen en bedrijven en clubs een flinke poot heeft uigedraait.

Andere antwoorden (2)

Dat ligt een ingewikkeld omdat copyrights vast liggen en als je die schendt breng je schade toe, en ook al zeg je hier is het terug is dat alleen niet genoeg, dat zou het zelfde zijn wanneer een inbreker betrapt wordt dat ie zegt, hier zijn je spullen terug, ik betaal de schade aan je deur dan is het wel goed zo, zonder vervolgd te worden, beetje raar hè?
Je zou een concreet voorbeeld moeten geven van hoe je dit bedoeld. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je geflitst word heb je ook geen recht je schade te herstellen.iedereen weet dat copyright schending beboet kan worde ALS JE ERMEE GEPAKT WORD TENMINSTE
maar daar zijn ze nog allemaal te soft in..ook bij downloaden van films en muziek moesten ze de downloaders ook harder aanpakken.
videotheekhouders moeten huurpand betalen personeel,verwarming en noem maar op.een verhuursrechtigde dvd kost meer dan een koop dvd waarom?omdat het aan copyrigt en alle prul moet opleveren.downloaders en mensen die copieren nemen de broodwinning van de handelaars af!
alles wat er zomaar verkregen kan worden via omwegen is een soortgelijke diefstal.straf erop dus
;-) ;-) ;-)