Mag je na 6 jaar nog een rekening krijgen met terugwerkende kracht?

Het betreft afrekening van stookkosten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (5)

Ervanuitgaand dat je consument bent: nee.

BW. Artikel 7:28
Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Verjaring rekening gas en elektra
Als u voor 14 juli 2004 klant bent geworden bij uw energiebedrijf, kan het energiebedrijf u na vijf jaar niet meer via de rechter dwingen om alsnog uw rekening te betalen. Maar bent u na 14 juli 2004 klant geworden, dan kan uw energiebedrijf u al na twee jaar niet meer via de rechter dwingen. Uw energiebedrijf kan u het leven wel zuur maken door uw gas en elektriciteit af te sluiten totdat u de rekening hebt betaald. Wat u doet is het volgende:
1.Vraag het energiebedrijf om uitleg.
2.Dien schriftelijk en aangetekend uw bezwaar in bij uw energieleverancier.
3.Leg uw geschil voor aan de Geschillencommissie. Van de algemene voorwaarden hangt af of dit een klachtencommissie van het bedrijf is of de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag. Hiervoor betaalt u wel klachtengeld.
4.Ten slotte kunt u naar de rechter.

Bron: http://financieel.infonu.nl/geld/18416-de-verjaringstermijnen-voor-uw-vorderingen-en-schulden.html
Computoon
11 jaar geleden
Of dat mag: ja het mag. Of het juridisch stand houdt (dus of je de rekening op juridische gronden zou moeten betalen), vermoed ik van niet. Ik heb zelf een aantal kwesties opgelost die gingen over verjaring. Kort gezegd, komt het erop neer dat een vordering, dus de nota die jij hebt ontvangen (aka: een mededeling waaruit volgt dat je moet lappen), in het algemeen verjaart na 5 jaar zodra de vordering opeisbaar is geworden. De algemene regel is 20 jaar, maar die algemene regel geldt voor schade en dergelijke (dus je fiets wordt gestolen en je komt na 15 jaar de dief bezoeken om je fiets/vergoeding te vragen).

Over die opeisbaarheid valt nog wat te zeggen. Een vordering verjaart na 5 jaar zodra die opeisbaar is. Opeisbaar houdt in dat jij energie hebt betaald en je normaal binnen een maand / een jaar betaald. Doe je dat niet, dan zal de energie maatschappij moeten zeggen: he nu betalen, je bent te laat. Dat lijkt hier niet te zijn gebeurd (maar dit staat hoe dan ook in je contract bepaald wat je hebt met de energie maatschappij). Antwoord luid in beginsel in dit geval dat de vordering volgens mij al langer dan 5 jaar opeisbaar is en de verjaringstermijn is verlopen. Dus: nee, je hoeft niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er hierbij, onzorgvuldigheidshalve, niet van uit gegaan dat je een normale consument bent. Dan volgt inderdaad op grond van artikel 28 boek 7 bw dat de verjaringstermijn 2 jaar is. Mijn verhaal hierboven gaat over de algemene verjaringstermijn.
Nee, dat mag niet als het gaat om een losstaande rekening.

Ik kan me wel voorstellen dat een consument 6 jaar lang in conflict is met een energiemaatschappij over een bepaalde rekening. Als de maatschappij in dat voortdurende conflict voor een zoveelste keer een (verbeterd exemplaar van de) rekening stuurt, dan kan dat natuurlijk na 6 jaar zijn.
Antoni
11 jaar geleden
Contractuele vorderingen verjaren na 5 jaar, tenzij ze worden gestuit. Consumentenkoop kent een verjaringstermijn van 2 jaren. (art. 7:28 BW)

Bij een afrekening in stookkosten (energierekening dus) kan het zijn dat deze afrekening regelmatig werd vermeldt op termijnfacturen, waarmee de verjaring is gestuit en u dus moet betalen.

In het geval deze afrekening volledig "out of the blue" komt zou ik de energieleverancier een aangetekende brief sturen en ze laten weten dat de vordering is verjaard.

Dit houdt in de de vordering niet meer afgedwongen mag worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk mag dat. De vraag is of ze juridische middelen hebben als je niet zou willen betalen. Dan speelt de regel dat de vordering na twee jaar is verjaard.
Maar waarom zou je niet gewoon betalen als de rekening correct is?
In die zin begrijp ik enkele eerder gegeven antwoorden niet. Is het echt zo dat we onszelf gniffelend bevoordelen, zonder de wederpartij er op te attenderen dat-ie nog wat van ons tegoed heeft? En hoever gaat dat dan? Ook als je geld van je eigen moeder of kind hebt geleend, om maar een voorbeeld te noemen?
teusvh
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Is correct, maar ik reageerde op enkele reacties hierboven. Velen schijnen het normaal te vinden om maar een lange neus te trekken naar een schuldeiser die zijn nota te laat stuurde, zonder op het idee te komen om gewoon te betalen waar iemand recht op heeft.
Of dat in jouw geval aan de orde kan zijn weet ik inderdaad niet.