Mag ik zelf altijd naar de agentenlegitimatie vragen?

gisteren is een vriend van mij aangehouden vanwege wildplassen. Ik vroeg aan de dienstdoende agent of hij ons zijn id wilde laten zien met het bewijs dat hij het echt was. Dit vonden zij niet leuk en na een paar keer doorvragen werd ik hardhandig tegen de muur gedrukt. Toch weet ik wel dat ik niet agressief was maar normaal naar mijn rechten vragen.

Hebben de agenten zich onprofessioneel opgesteld of had ik mij er niet mee moeten bemoeien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (4)

Je vriend was degene die er naar had kunnen vragen, jij niet. Jij was de agenten alleen aan het hinderen. Jij had in principe niets met de agenten te maken en jij hebt dan ook niet het recht om zijn/haar legitimatie te vragen.

Zelfs een agent mag niet zomaar zonder reden om je legitimatie vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen: wij waren er niet bij.

Je mag een agent altijd vragen naar zijn legitimatie, uiteraard. Als het goed is, legitimeert een agent zich al direct als hij jou staande houdt. In dit geval echter werd je vriend staande gehouden (niet aangehouden, neem ik aan) en dan kan het zijn dat de agent het als verstorend ervaart als iemand anders (in dit geval jij) zich ermee bemoeit en de agent om legitimatie vraagt. Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk van mening ben dat als jullie duidelijk bij elkaar hoorden en jij dit gewoon netjes vroeg, en je ook niet je vraag stelde op het moment dat je hem in de rede viel of op een andere manier zijn werk verstoorde, dat de normale gang van zaken zou zijn dat de gevraagde legitimatie van de agent gewoon getoond zou worden.

Maar nogmaals: dat is moeilijk te beoordelen zo. Misschien was jij wel aangeschoten en had je zelf niet door hoe je overkwam, misschien had de agent jou gevraagd om even te wachten en hem niet in de rede te vallen, of misschien was er nog wel iets heel anders aan de hand. Maar het kan natuurlijk ook dat hij gewoon zijn dag niet had en niet helemaal correct omging met een hele normale vraag. Zolang we het niet gezien hebben, kunnen we daar niet over oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de omstandigheden weet ik niet maar de regel is.
Een agent in burger MOET zichzelf legitimeren
Een agent in uniform moet zich legitimeren als er om gevraagd wordt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
^klopt helemaal.
daarom zei ik erbij dat ik de omstandigheden niet weet;)
Als een agent je staand houdt heb je altijd het recht om te vragen naar de identificatie van de agent. Een man in politie-uniform kan een oplichter zijn. (zo zijn er al veel toeristen in Spanje bestolen).

Ikzelf zou indien de man zich niet willen identificeren de politie bellen zodat zij hun "collega" na kunnen gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de link staat nog iets leuks om onnodige controles te voorkomen.