Hoe kan ik het kenteken van een auto overschrijven op de naam van een ander??

In den beginne was er een relatie. Er is een auto gekocht en betaald door A. De auto is op naam B gezet, destijds met goedkeuren van B. Nu is de relatie verbroken. A rijdt nu in de auto, maar doet om wat voor reden dan ook erg moelijk met het overschrijven van B naar A. Hoe kan de auto toch van B's naam af zonder dat A erbij is. Auto is ook niet bij B. A had nl betaald en zegt dat de auto van A is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
B moet hier erg mee oppassen, als A gekke dingen met die auto gaat doen, heeft B de verantwoordelijkheid
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook dat hij van B's naam af moet. A blijkt achteraf nl nogal wat op zijn kerfstok te hebben.

Antwoorden (3)

Met het overschrijvingsbewijs en een geldig legitimatiebewijs van A naar het postkantoor. Persoon A hoeft er niet zelf bij te zijn.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is daar A hem niet op naam heeft en ook niet wil. B wl hem wel op naam, maar krijgt de a auto niet van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
A.
jc54
11 jaar geleden
Als de auto op naam van B staat , dan kan B aangifte doen van diefstal/verduistering. Als A wil bewijzen dat hij/zij de eigenaar is, dan zal hij/zij ook de auto op naam moeten zetten.
Als de auto op naam van B staat, dan is wettelijk gezien B de officiële eigenaar van de auto en kan deze dus opeisen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet wat de Politie zegt. Die zegt nl: A heeft betaald dus is eigenaar. B moet maar zien dat ze de auto krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt alleen de auto papieren nodig, nog niet eens een rijbewijs, maar wel alle delen van de autopapieren ;)
jc54
11 jaar geleden
@fabrica; Op wiens naam de auto staat, diegene is eigenaar van de auto. Ik heb destijds een auto(otje) gekocht voor mijn dochter, en deze aan haar geschonken. Zij was toen de auto op haar naam stond toch echt de eigenaar en kon er mee doen wat ze wilde. Ik had er geen enkele zeggenschap meer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals op deel 1B van het kentekenbewijs staat is de tennaamgestelde niet de eigenaar van de auto. Wel is de tennaamgestelde verantwoordelijk. Strikt gezien kunnen eigenaar, tennaamgestelde, verzekeringsnemer, regelmatige bestuurder allemaal andere personen zijn. Zolang de eigenaar maar het bezit van de auto kan aantonen kan deze hem zo terug eisen ook al is hij geen tennaamgestelde.
Maar dat is een andere casus.
als de auto op naam van b staat is de auto officieel van b.
in dat geval zou het technisch zelfs zijn dat a de auto onrechtmatig in bezit heeft.

je zal toch een identiteitskaart van a nodig hebben en de autopapieren om e.e.a. over te schrijven op het postkantoor.

misschien is het raadzaam om advies te vragen aan de sociaal raadsman of aan het juridisch loket ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tennaamstelling is niet de juridische eigenaar maar wel de juridisch verantwoordelijke. Staat ook duidelijk op deel 1B van het kentekenbewijs vermeld.
Dit is een juridisch hele lastige casus. Het kan niet via strafrecht geregeld worden dus de overheid (politie, RDW enz) kunnen niets betekenen.

B zal A via een rechtelijke tussenkomst moeten dwingen de auto van naam te halen als A hier niet aan mee gaat werken. Tot die tijd moeten uiteraard wel alle lasten voldaan worden.