Moet ik de politie inlichten wanneer mijn buurman thuis is?

De politie staat hier geregeld voor deur en is altijd op zoek naar mijn buurman maar die weet dit en komt hierdoor dus niet vaak meer thuis. Moet ik de politie bellen wanneer hij er wel een keer is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (5)

dat dat mag ja. Maar is het verstandig? Dan wordt het straks jouw probleem. Pas wanneer jij van justitie de politie moet waarschuwen ( met een gerechterlijk bevel) moet jij dat. Niet eens als de politie dat aan je vraagt. Ik zou het ze lekker zelf laten uitzoeken. Beter een niet te vinden buur dan een boze buur ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt het straks jouw probleem. dat is het nu toch al? die politie staat nu steeds voor de vraagstellers deur, de politie/buurman maken het een probleem voor de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat de politie zelf op wacht staat
In hun onopvallend auto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je belt kunnen ze gelijk die dader vangen
ja bel maar, dan ben jij van de politie af..

steeds de politie die je lastig valt is ook niet tof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor je reactie en antwoord.
Ben het volledig met je eens!
Mij lijkt dat alleen zinvol als je het nummer hebt van de politieagent die met deze zaak is belast. Die weet van het probleem en hij zal direct, zelf of via andere agenten, actie ondernemen.

Bel je het algemene politienummer dan kent de agent, die de telefoon opneemt, het probleem niet. Je wordt je drie maal doorverbonden en tegen de tijd dat de politie komt is je buurman weer weg. (Ken je zijn precieze naam?)

Ik heb eens de politie gebeld omdat ik een man bij de bioscoop zag staan die zichtbaar een pistool bij zich droeg. Dan wordt je doorverbonden. De verbinding lukte niet. Ik moest drie maal opnieuw bellen. Dat zal ik nooit meer doen.

Je buurman wordt vroeger of later heus wel opgepakt. Dat kan drie maanden duren of een jaar, maar uiteindelijk wordt hij gepakt. Dat gebeurt altijd als het hem slecht uit komt, omdat hij op dat moment met belangrijke zaken bezig is.

Je kunt beter tegen de buurman zeggen dat de politie naar hem op zoek is. Je denkt dat hij dat weet, maar misschien is dat niet zo.
Vertel hem dat hij zich beter zelf kan melden als het uit komt. Dat is gunstiger voor hem. Hij moet er vroeger of later toch aan geloven.
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
als je iemand met een pistool ziet rondlopen, kun je 112 bellen. over het algemeen krijg je dan heel snel het juiste korps aan de lijn. als je mobiel belt, wordt er dan inderdaad een paar keer doorgeschakeld, omdat alle mobiele bellers eerst in Driebergen terecht komen en daarna naar het juiste korps worden geleid. Niet bellen voor zoiets is niet je verantwoordelijkheid nemen als burger. Samen willen we toch werken aan een meer veilige maatschappij?
Ik vind dat u de politie moet bellen. Verplicht is het echter niet. Echter we willen denk ik met ons allen leven in een veilige maatschappij. Als we een veilige woonomgeving willen bereiken hoort daarbij wel dat we de autoriteiten een handje helpen. Een belletje naar de politie kan zo'n stukje hulp zijn. Uw buurman wordt niet voor niks gezocht.

Ruzie met je buurman zal je hierom niet krijgen, want uw buurman weet immers niet dat er gebeld is, en al helemaal niet dat u de beller bent geweest. De politie zal hem dit nooit vertellen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat de politie op zoek is naar buurman wil nog niet zeggen dat buurman een crimineel is. Dus ik vind het wat voorbarig om te adviseren de autoriteiten een handje te helpen als je helemaal niet weet wat het geval is. Wat er ook aan de hand is, politie moet zijn eigen werk doen en buurman heeft recht op normale rechtsgang. Of er moet een rechter zijn die de vraagsteller bevel geeft tot verklikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anoniem is niet zekerheid!
Hoe is je relatie tegenover je buurman? Ben je ermee bevriend lijkt me het iets moeilijker maar als het een vage kennis is zou ik het er eens met de politie over hebben. Van is er een nummer waarop ik jullie kan bereiken als hij er is. (dat je bij iemand terecht komt die van de zaak op de hoogte is en niet bij iemand random) Ze zullen niet voor niks zo vaak aan zijn deur staan en het lijkt me dan ook het beste om de politie even te helpen.