Kan een man zijn ex zomaar dwingen om ineens al haar spullen op te halen, terwijl zij nog volop bezig is haar (nieuwe) woning op te knappen?

De situatie in het kort:
Man heeft een nieuwe vriendin, vrouw en 2 kinderen moeten eruit. Vrouw heeft andere woning gevonden, is druk bezig om die op te knappen. Heeft nog een week of 2 nodig, maar krijgt nu (ja, NU dus!) ineens een ultimatum: alles wat ze morgen (zat. 16-06) niet ophaalt, is ze kwijt. Want meneer heeft nieuwe spullen besteld en die worden morgen geleverd. Hij zegt nu dat alle sloten worden vervangen zodra hij zijn nieuwe spullen heeft, en dat ze (zijn ex, moeder van zijn kinderen) dus kan fluiten naar alles wat ze dan nog niet heeft opgehaald.
Haar nieuwe woning is nog niet klaar, waar moet ze alles laten? Ze dacht dat ze nog genoeg tijd had, maar meneer krijgt het ineens op z'n heupen; zijn nieuwe vriendin trekt morgen in.

Kan hij dit zomaar doen?
Of kan zijn ex nog op de een of andere manier voorkomen dat ze haar spullen kwijt is, na morgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval kan je er om gaan vechten, maar ik zou een grote wagen huren. De gehele inboedel uit dat huis trekken. Beetje ala yolanthe en het opslaan in een storage box.
Heb ik zelf ook gedaan, er zat geen plankje aan de muur meer .
Ik kan geloven dat mn ex wit heet was. Maar ik al zijn telefoontjes heb ik niet aangenomen want in ben de dag daarna op vakantie gegaan.
Respect wordt met respect beantwoord...
En in beide gevallen waren/ zijn de mannen niet respectvol
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
You go Mobie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat gezellig allemaal ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de situatie echt is zoals jij hem voorstelt, is het pure dwingelandij van de kant van deze meneer. En als ze nu haar spulletjes niet ophaalt, zal hij er mee blijven dreigen. Ik zou de dame in kwestie aanraden om NU een paar stevige vrienden/vriendinnen mee te nemen om het huis leeg te halen en als morele steun, en echt ALLES meenemen waar ze waarde aan hecht en wat als van haar en van de kinderen kan worden beschouwd, tot het laatste nagelborsteltje. Er is vast wel een plekje waar ze het een paar weken kan stallen, eventueel tegen betaling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Stippel, en vergeet de gastendoekjes niet ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Mijn vriendin had al een paar mensen opgetrommeld met auto's die vandaag komen helpen om zoveel mogelijk weg te halen. Ik ben de hele ochtend weg geweest, heb haar nog niet gesproken. Maar ik hoop dat ze ergens opslag heeft kunnen regelen. Wat een hork....

Het beste antwoord

Ja hij kan dit zomaar doen, sommige mensen zijn zo onredelijk. Of het rechtsgeldig is hangt af van vele factoren, zoals in vorig antwoord is gegeven. Je moet nu een oplossing dus en kunt niet wachten tot maandag om de advocaat te bellen. Ik zou een hulplijn nu bellen en de situatie uitleggen. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het altijd handiger, wanneer bij een min commentaar wordt gegeven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, ik moest vanmorgen redelijk vroeg al weg, dus ik heb dit niet meer door kunnen geven. Maar ik vind het een goed antwoord! Dank je wel! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10+ Ze had zelf vanmorgen de politie gebeld, voor advies, omdat haar advocaat niet bereikbaar is op zaterdag. De politie kon niet echt concreet iets voor haar doen, maar ze hebben het genoteerd als 'melding', voor als hij echt moeilijk gaat doen. Dan heeft ze toch iets achter de hand. Nogmaals bedankt voor je antwoord, en een fijn weekend!

Andere antwoorden (2)

Dit soort kwesties zijn echt niet zo maar te beantwoorden.
Het hangt van veel te veel factoren af.

Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd?
Zijn ze al officieel gescheiden?
Is daar een advocaat bij betrokken?
Is er een behoorlijke boedelscheiding gemaakt?

Zoals jij het schrijft klinkt het heel onbehoorlijk.
En als mevrouw recht heeft op de helft van alle spullen, omdat ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn ( waren ), dan kan het niet dat ze alles kwijt zou zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als ze een advocaat heeft voor de echtscheiding,
dan kan ze die bellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel momopoyolo. Ja ik weet het - niet zomaar even gemakkelijk te beantwoorden, maar ik heb helaas niet de antwoorden op jouw vragen. Ik ken de vrouw niet persoonlijk, het is de moeder van de 2 'oppaskinderen' van een vriendin. Ik hoorde het pas een uur geleden en ik vind het ook - ontzettend!- onbehoorlijk. En ik dacht, misschien is er iemand op GV die wat advies heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
M.b.t. tot haar advocaat: die is op zaterdag niet bereikbaar :(
Heel onredelijk, maar het is helaas niet anders. Tijdelijk een opslagbox huren kost een paar tientjes, maar dan heb je wel je meubels nog. Het is allicht goedkoper dan alles opnieuw kopen.

Man, vrouw, scheiding, twee kinderen... Ruud en Estelle wellicht? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee estelle houdt dan het huis..en de inboedel. En ruud staat op straat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed plan die opslagbox, voor een paar weken kan dat prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord!
Ik hoop dat ze inderdaad ergens opslag heeft kunnen regelen. Er waren in ieder geval genoeg mensen om haar te helpen vandaag. +