wat is de wetgeving betreft bootfakkels?

Wat zijn de regels voor:

Het afsteken van een bootfakkel ? (publiek, niet op water)
Het in bezit zijn van fakkels?
het kopen van fakkels?
Het verkopen van fakkels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Bootfakkels zijn noodsignalen. Die mogen het hele jaar door verkocht (en gekocht) worden.

Ze mogen alléén worden gebruikt in geval van nood!

De wet vuurwapens en munitie zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar met de verschillende vrijstellingen voor wat betreft leeftijden, invoer/uitvoer bij douane, voertuigen (in dit geval schepen) waarvoor bepaalde vrijstellingen gelden, enz.

Ik heb even vluchtig door de douanehandleiding adv de WWM gelezen, en er even dit stukje uit gehaald:

Noodsignaalmiddelen

Voor het binnenkomen, uitgaan, vervoeren en voorhanden hebben van bepaalde noodsignaalmiddelen en daartoe behorende patronen geldt een vrijstelling voor:
- personen van 18 jaar of ouder als de noodsignaalmiddelen (Rwm, artikel 22 tot en met 25):
- van een kleiner kaliber zijn dan kaliber 12
- alleen geschikt zijn voor noodsignaalmunitie
- zijn gemaakt van kunststof of lichtmetaal
- niet de vorm hebben van een pistool, revolver of geweer

Link naar WWM van douane:
http://www.douane.nl/bibliotheek/handboeken/vgem/hvgem_10-06-00-04.html#P545_51149

En de wet wapens en munitie:
http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20wapens%20en%20munitie.html

Ze vallen hier onder artikel 4