Opdat zij zich in haar oordeel puur op de inhoud kan storten en niet afgeleid wordt door wat ze ziet. Recht moet zegevieren zonder aanzien des persoons!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi geschreven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij! Mooi geschreven en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
How nice.... ty all ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Goed en duidelijk antwoord:)
Omdat je eerlijker kunt oordelen als je niet beïnvloed wordt door hoe mensen eruit zien. Net als tegenwoordig gebeurt in sommige zangtalentenjachten op de televisie. Het gaat alleen om wat je hoort, en daar kun je dan goed over jureren.
Amadea
11 jaar geleden
Vrouwe Justitia is blind voor de persoon, dus oordeelt letterlijk "zonder aanzien des persoons". Zij is niet bevooroordeeld en laat zich niet beïnvloeden door iemands uiterlijk, maar weegt puur de feiten en oordeelt op grond daarvan - en niets anders. Dat is tenminste het ideaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
En bij "uiterlijk" gaat het natuurlijk niet alleen om het letterlijke uiterlijk, maar het gaat erom dat zij zich niet laat afleiden door vooroordelen of gemakkelijke conclusies. Het oordeel moet dus los staan van iemands uiterlijk, ras, geslacht, leefgewoontes, status, etc. Vrouwe Justitia weegt de daden en de feiten, niet de persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij spreekt recht zonder aanzien de persoons, onpartijdigheid. Het gaat er dus niet om wie procespartij zijn, maar wat hun rechten en verplichtingen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die blindheid staat voor de onpartijdigheid waarmee de rechter zijn oordeel velt. Hij kan dan figuurlijk immers niemand aankijken en dus door niks of niemand beïnvloedt worden bij het vellen van zijn vonnis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De symboliek van het onbevooroordeeld en onbeïnvloedbaar rechtspreken zonder aanziens des persoons, is heel mooi idealistisch uitgebeeld d.m.v. een blinddoek. Dat is duidelijk maar ik moet hier toch iets meer over kwijt.

Jammer dat Vrouwe Justitia in de praktijk toch vaak stiekem onder haar blinddoek gluurt en niet altijd even objectief is.
Vooral van mannen met geld lijkt zij onder de indruk.
KLASSEN JUSTITIE bestaat nog steeds!

- In Nederland is het volop praktijk dat rechters op grote schaal zonder restrictie nevenfuncties bekleden bij de overheid en in de private sector.
- Ook hebben we meer plaatsvervangende rechters met meestal een andere hoofdbaan.
- Ook functioneren op grote schaal advocaten van grote firma's als rechter.
- Ook hebben we hoge functionarissen die actief zijn als rechter.
- Ook hebben rechters nevenfuncties bij verzekeringsmaatschappijen terwijl ze zelf uitspraken doen in zaken waarin verzekeringsmaatschappijen worden aangeklaagd.
Wat te denken van een van rechter bij wie in vijftig zaken de verzekeraar de verzekeraar altijd aan het langste eind trok.
Als je die uitspraken wilt inzien, wordt dat geweigerd met beroep op privacy.
Het controleren van een rechter op belangenverstrengeling is dus niet mogelijk.
Gepensioneerde rechter-plaatsvervangers die bij de club van het rechtersgilde horen ontvangen een vergoeding van 235 tot 405 euro.
Vrouwe Justitia houdt ons voor het lapje!