Kan je je rijbewijs kwijtraken als je niet bent staande gehouden of bent geflitst?

ik reed gisterenochtend meer dan 50 kilometer te hard. Nu ben ik niet geflitst of staande gehouden. Wel heeft de politie geconstateerd dat ik harder reed dan toegestaan en dat doorgegeven aan mijn meerdere. Mijn vraag is kan nu nog steeds mijn rijbewijs ingenomen worden?

Toegevoegd na 3 uur:
ik zal even uitbreiden ik reed geen 170. ik reed 130 waar je 120 mag (nog te hard ik weet het) miste het bord dat het een autoweg werd en kwam toen uit op een 80 weg ivm met geluidshinder. daar remde ik af tot 100. maar toch heb ik dus een stukje dus 50 te hard gereden en precies toen reed de politie achter me

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

als ze je voorbij hebben zien planken zonder meetapparatuur is je snelheid niet juist in te schatten. mochten ze je rijbewijs afpakken had je dit waarschijnlijk al vernomen en was je hier al op aangesproken. (tenzij je toch bent geflitst, want dan valt het bericht later nog in je bus) waar je ook eens over na kan denken: je verantwoording. veiligheid voor jezelf en zeker voor andere weggebruikers!!!! voor je baas heb je waarschijnlijk ook een bepaald signaal afgegeven wat betreft je verantwoordelijkheidsgevoel. staat de naam van het bedrijf op de auto/wagen omdat de politie contact met je baas op nam? in dat geval is het natuurlijk ook niet zo'n beste reclame voor het bedrijf. denk dus ook na over waar je mee bezig bent, en niet alleen over het wel of niet houden van je rijbewijs. kennis van me is ook geschept door iemand die lekker wou knallen met de auto. je wil niet weten wat dit allemaal voor wending heeft gekregen (en nog heeft) aan een persoon en zijn gezin. mocht je dus wél zijn geflitst: wees blij dat ze je rijbewijs afpakken nog voor je iemand in de kreukels jaagt door je onverantwoorde gedrag en neem de verantwoording die simpelweg bij het hebben van een rijbewijs hoort.

Nee, men kan niet bewijzen dat jij daadwerkelijk achter het stuur zat. Dus je rijbewijs is veilig. Wel zal ik zeggen: je bent nu gewaarschuwd, dus pas op! :) Toegevoegd na 1 minuut: Als je geflitst bent overigens is ook enkel het voertuig geregitsreerd dus is je rijbewijs ook veilig. Enkel als je staande wordt gehouden en NA correctie 50 te hard was ben je je rijbewijs kwijt. Maar ondanks alles is zoveel te hard rijden niet iets om trots op te zijn..

Wanneer er geen duidelijke meting is gedaan kunnen ze niks. Ze constateerde dat je harder reed en mogelijk ook wel harder dan 50, maar zolang ze geen goede meting konden doen zijn ze niet gemachtigd je rijbewijs in te nemen.

Zolang men niet kan bewijzen dat jij achter het stuur zat, kan men je rijbewijs niet innemen. Echter als je baas aangeeft dat jij hebt gereden en jij dit ook beaamt, kan een rechter best besluiten je rijbewijs in te nemen.

in principe niet : Het 'invorderen' van een rijbewijs gebeurt, in de basis, alleen bij een daadwerkelijke staandehouding. Oftewel, u mag gewoon rond blijven rijdein in Nederland. Wel bestaat de mogelijkheid dat bij een eventuele rechtszaak u een 'rijontzegging' van een aantal maanden krijgt opgelegd. Oftewel, dan mag u alsnog uw rijbewijs (en dus uw rijbevoegdheid in Nederland) inleveren voor een aantal maanden... Een collega van mij heeft dit ondervonden helaas.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100