Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is of wat betekent "Dominus litis"?

Ik kwam de zin "Een advocaat als dominus litis" tegen en vroeg me af wat deze term precies inhoudt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De advocaat is verantwoordelijk voor zijn eigen optreden in de procesgang. Van de advocaat wordt verwacht dat hij een eigen oordeel velt over de zaak waarmee hij zich bezighoudt, dat hij de zaak in die zin enigszins objectiveert en vanuit zijn bijzondere deskundigheid zijn cliënt bijstaat. Dat is de meerwaarde van de inspanning van de advocaat voor de rechter. Daar draagt een advocaat wel verantwoordelijkheid voor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb nog twee korte vervolgvragen hierop omdat het antwoord voor mij nog wat abstract is.
1. Begrijp ik het goed dat er dus meerdere "dominus litis" zijn bij een strafzaak: bijvoorbeeld twee advocaten en OvJ?
2. Is "dominus litis" een term die het handelen van bijvoorbeeld een advocaat omschrijft of meer een titel/alias.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In paragraaf 8 (onderaan) wordt het wel goed uitgelegd, lees dit even en kijk of je het dan begrijpt: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/11859/02_03.pdf?sequence=7

Andere antwoorden (2)

Meester van het proces

Toegevoegd na 3 minuten:
"Voor concrete strafzaken is de Officier van Justitie (OvJ) het belangrijkste figuur. Deze is dominus litis (heer en meester) van het rechtsgeding. Hij bepaalt de omvang van het rechtsgeding. "

http://rechtenwiki.net/wiki/Openbaar_Ministerie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gedingvoerder, de advocaat die de leiding van de zaak heeft. Ook voor het Openbaar Ministerie.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding