Smartengeld (immateriële schade) is de vergoeding van schade die niet het vermogen van iemand raakt. Het gaat bij smartengeld om pijn, gederfde levensvreugde of aantasting in de persoon (zoals bijv. belediging, inbreuk op privacy, psychische schade). Maar niet al het leed komt voor vergoeding in aanmerking.

Toegevoegd na 38 seconden:
Meer informatie: http://www.anwb.nl/verkeer/aanrijding-en-dan/immateriele-schade,/Smartengeld.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smartengeld is recht op vergoeding van immateriële schade. Op de website van de ANWB vind je een beschrijving met voorbeelden.
Verder vind je nog veel informatie op de website: smartengeldwijzer. Deze komt van een advocatenpraktijd die gespecialiseerd zijn letselschade.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smartengeld is geld voor onherstelbare schade wat je hebt opgelopen. Hiervoor krijg je een geldbedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smartengeld is een tegemoetkoming (geld) voor de geleden immateriële schade die iemand heeft ondervonden. In het Nederlands recht kan smartengeld op grond van artikel 6:106 BW uitsluitend worden gevorderd:

als gevolg van lichamelijk of geestelijk letsel
als de betrokkene in zijn eer of goede naam is geschaad of op andere wijze in zijn persoon is aangetast,
als sprake is van het oogmerk om immateriële schade toe te brengen, dan wel
als sprake is van aantasting van de nagedachtenis van een familielid.
Tegenover immateriële schade staat materiële schade oftewel vermogensschade, zoals verlies van inkomsten, kosten in verband met huishoudelijke hulp of reparatiekosten aan de auto in geval van een verkeersongeval.