Wat kan in Nederland de overheid doen als je een dwangmatig verzamelaar bent?

SBS heeft een serie hierover die in Amerika speelt. Daar kan de overheid kennelijk ingrijpen en eventueel zelfs je huis vernietigen (dan is het wel heel erg uiteraard).
Wat zijn nu in Nederland de mogelijkheden als je je huis bomvol propt (brandgevaar) of zeer sterk vervuilt?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik vraag niet naar informatie over de ziekte, maar naar wat de overheid kan doen. Ongevraagd binnenkomen? Je uit je huur/koophuis zetten? Je huis vernietigen? Ik herinner me uit mijn jeugd huizen die 'onbewoonbaar verklaard' waren bijvoorbeeld. Kun je de buren aangeven (verklikken) omdat je denkt dat er brandgevaar is?
Het is NIET mijn situatie, ik wil er gewoon meer van weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Stel, je buren hebben dit probleem, en daardoor heb jij overlast: stank, je bent bang voor brandgevaar, misschien loopt er ongedierte.
Dan kan dat gemeld worden bij de GGD, de verhuurder, de gemeente, zelfs de politie.
In de meeste gemeentes is het zo dat dan een gespecialiseerd persoon van de GGD langsgaat, vaak een sociaal psychiatrisch verpleegkundige.
Die probeert met die buren te overleggen: wat vinden zij zelf? Denken ze dat ze hulp nodig hebben? Zo ja, dan kan er een hulptraject opgestart worden.
Maar er zijn mensen die zullen zeggen: je komt er niet in, ik wil geen hulp, ik heb geen probleem.
In het uiterste geval kan de GGD dan door de politie de deur laten openbreken, en met een 'vervuilingsteam' de hele woning leeghalen en schoonmaken. Dat is wel de laatste optie, want ook voor de bewoners is dat zeer traumatiserend. Maar als de hulpverleners geen andere weg zien en de overlast echt gevaar oplevert voor de bewoners en/of de buren, dan kan en mag dit wel degelijk gebeuren.
Meestal komt het niet zover omdat de hulpverleners veel ervaring hebben in het begeleiden van verzamelaars die hulp gaan krijgen. (Een verzamelaar kan er ook zelf voor kiezen het huis in één keer te laten opruimen en poetsen, dus niet bij iedereen waar dit gebeurt, is sprake van juridische dwang.)

De onbewoonbaar verklaarde huizen van vroeger waren volgens mij meestal huizen die bijvoorbeeld op instorten stonden, dat had niet zoveel te maken met verzameldwang.

Mooi tweeluik over 'bemoeizorg' in Rotterdam: http://omroep.vara.nl/De-bemoeizorgers.9277.0.html
Daar kun je goed zien hoe eigenlijk alles wordt gedaan om te voorkómen dat een ontruiming of huisuitzetting nodig wordt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hier nog een link naar een stuk over woningvervuilers, waaruit duidelijk blijkt dat het niet alleen dwangmatige verzamelaars zijn: http://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/jongeleen_mgv_2012_jan_p_36_45_woningvervuiling.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In ons land mag iedereen zelf bepalen of hij/zij geholpen wil worden met een probleem, zolang iemand niet een gevaar vormt voor zichzelf en/of anderen.

Mensen met OCS zijn niet gek. Ze zijn zich bewust van hetgeen rondom hen gebeurt en dat ze een probleem hebben. Ze zijn zich er echter niet van bewust dat zij zelf het probleem zijn. Zodra de patiënt zich onder behandeling laat stellen is de dwangneurose goed te behandelen met gedragstherapie in combinatie met het innemen van medicijnen zoals antidepressiva of antipsychotica.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/59017-hoarding-of-verzamelzucht-verzamelen-als-ziekte.html

En hier is er ook een tv programma over
"Mijn leven in puin" op RTL 4
Je kunt je opgeven voor nieuwe afleveringen.

http://www.rtl.nl/huistuinkeuken/mijnleveninpuin/home/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DSM-IV classificeert OCS, ook: OCD) als een angststoornis.
Over de vraag wanneer je wel/niet gek bent lopen de meningen uiteen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OCS (obsessief-compulsieve stoornis / dwangstoornis) is een verzamelbegrip. Alle stoornissen waarbij dwangmatig (=compulsief) gedrag voorkomt vallen eronder. Dus bijvoorbeeld ook smetvrees, hoe raar dat misschien ook lijkt.
Deze specifieke vorm van OCS wordt verzamelzucht of verzamelwoede genoemd. En wanneer het 'officieel' een stoornis is: als de persoon zelf of zijn omgeving er last van heeft, dacht ik. Zoals momopoyolo al zegt: de overheid grijpt pas in als er sprake is van gevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzameldwang valt nu nog onder OCS maar dat is zeer betwist. Waarschijnlijk wordt het in de komende DSM anders ingedeeld.
En 'dwanghulp' bestaat wel degelijk in Nederland.