Hoe lang mag mijn japanse vrouw er over doen om te slagen in het inburgerings examen in de gemeente Leiden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dat ligt er aan onder welke categorie jouw vrouw thuishoort:

In de wet zijn termijnen opgenomen waarbinnen het examen moet zijn behaald:

-Voor alle nieuwkomers die zich nà 19 december 2009 in Nederland hebben gevestigd en dus nà die datum inburgeringsplichtig zijn geworden, geldt dat zij binnen 3,5 jaar na de startdatum van de inburgeringsplicht, aan hun inburgeringsplicht moeten hebben voldaan.
-Voor oudkomers van wie de gemeente een handhavingsbeschikking heeft genomen nà 19 december 2009, geldt een inburgeringstermijn van 3,5 jaar.
-Voor personen van wie de inburgeringstermijn vóór 19 december 2009 in Nederland is aangevangen gelden de volgende inburgeringstermijnen:
3,5 jaar voor personen die op basis van de Vreemdelingenwet 2000 het basisexamen inburgering in het land van herkomst hebben behaald.
-Voor de inburgeringsplichtigen die geen basisexamen inburgering in het buitenland hebben gehaald (zoals asielgerechtigden) geldt een termijn van 5 jaar.
-Anders dan bij de nieuwkomers voorziet de wet voor oudkomers in een gefaseerde handhaving. Voor hen geldt een termijn van 5 jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf de datum van de handhavingsbeschikking die door de gemeente wordt afgegeven.

Voor inburgeringsplichtigen die een alfabetiseringscursus volgen of hebben gevolgd, kan het college van burgemeester en wethouders (college van B&W) de inburgeringstermijn met ten hoogste 2,5 jaar verlengen (inwerkingtreding 19 december 2010).

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie ook het gratis oefenmateriaal en tips op www.buitenlandsepartner.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel. Mijn vrouw en ik wonen nu nog in Japan en zijn van plan om volgend jaar naar nederland te gaan. Omdat zij Japanse is heeft zij geen MVV nodig en hoeft zij dus ook niet de basisexamen inburgering af te leggen. Betekend dit dat het termijn voor haar 5 jaar zou zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat je vrouw in categorie 1 valt vanwege de datum, dus 3,5 jaar!
In principe is het mogelijk om het examen al in vrij korte tijd te halen (ligt aan niveau en uitspraak). Op de 1e site, zie bron, staan links naar gratis oefenmateriaal.
Misschien is het handiger om wél inburgeringsexamen vanuit Japan te doen, de eisen voor het inburgeringsexamen én naturalisatie gaan verzwaren (inburgeringsexamen per 1-1-2012; naturalisatie: is ingediend in 2e kamer, maar nog niet behandeld).
Nu kun je nog naturaliseren als je 3 jaar getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt en 3 jaar onafgebroken samengewoond hebt; dit wordt 5 jaar.

Andere antwoorden (1)

voor de meeste mensen geldt een termijn van 3.5 jaar.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel