Klopt het dat gemeenten je cannabisgebruik (dmv invoering van de wietpas) door kunnen spelen aan verzekeringsmaatschappijen?

Wat gebeurt er met deze gegevens en wat kunnen evt. consequenties zijn?

Ze kunnen deze gegevens dan via de banken achterhalen, je schijnt ook te moeten pinnen als je wiet wil kopen (dit voor de registratie) Hoe zit het met je privacyrechten?

Ik vind het wel erg ver gaan. Bovenstaande heb ik van onderstaande bron. Hoe zit het met je privacyrechten?

http://www.xead.nl/wietpas-de-mening-van-een-coffeeshopeigenaar

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Kunnen misschien wel, maar mogen niet. Persoonsgegevens mogen niet zomaar uitgewisseld en/of verkocht worden tenzij jij daar toestemming voor geeft (als je bijvoorbeeld meedoet aan een prijsvraag op internet, moet je vaak toestemming geven om je NAW-gegevens en foonnr door te laten verkopen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Theoretisch gezien klopt dit antwoord helemaal. De praktijk is helaas anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vandaar ook: het mag niet.
Maar er mag wel meer niet dat toch gebeurt.
Zolang gegevens vastgelegd worden, kunnen ze misbruikt worden - denk aan iemand die een systeem kraakt, maar ook: stel dat over x tijd wel dingen gekoppeld worden? Wat als je zorgverzekeraar de beschikking krijgt over je Bonuskaartgegevens en men vindt dat je wel erg veel ongezonde dingen koopt en dus vermoedelijk ook eet/drinkt?
Geen enkel systeem is 100% waterdicht.
Dus nogmaals: het mag niet. Maar dat is helaas geen garantie dat het niet gebeurt.