Euro centen afronden zonder stikker op de deur, mag dit?

Neen dit mag niet. Dit mag alleen wanneer een winkel een stikker op de deur heeft dat ze contante betalingen afronden.
Maar nu het volgende Albert Hein rond altijd af. Maar nu was ik laatst in een winkel van Albert Hein waar geen stikker op de deur en kassa stond. Ik wilde dus precies contant betalen maar dat mocht niet volgens mevrouw. Ze ronden al heel lang af zei ze. Ik heb gezegd het zonder stikker niet mag. Ze zei dat ze dit altijd doen. Maar het was tijdens werktijd dus had geen tijd om lang met haar in discussie te gaan en heb het dus maar zo gelaten. Maar wettelijk zijn ze verplicht het wel aan te nemen toch? Ze hebben me tenslotte niet bij binnenkomst op de hoogte gesteld van hun regeling. En aangezien de 1 en 2 euro centen nog steeds wettelijke betaalmiddelen zijn....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het in je voordeel is vind je het best denk ik. En in je nadeel wordt je boos. Ik heb wel wat beters te doen zeg.....

Het beste antwoord

Jij hebt gelijk:

Wanneer u bij de kassa met contant geld afrekent, mag de winkelier het bedrag afronden op een veelvoud van 5 eurocent. De winkelier moet wel duidelijk aangeven met een sticker op de pui en bij de kassa dat er wordt afgerond. Deze maatregel vergroot het betaalgemak en dringt de kosten van ons betalingsverkeer terug. Het afronden geldt niet voor betalingen met pinpas of chipknip.
Munten van 1 en 2 eurocent niet afgeschaft

De munten van 1 en 2 eurocent worden niet afgeschaft, u kunt er gewoon mee blijven betalen. Maar omdat er steeds minder vraag naar de 1 en 2 eurocent zal zijn, komen er op den duur minder eurocenten in omloop. Behalve Finland is Nederland het enige euroland dat afrondt. In Finland is afronden wettelijk verplicht. In Nederland mag een winkelier zelf bepalen of hij afrondt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +1 Is het dan ook zo dat als er wel een stikker op de pui staat maar niet bij de kassa het alsnog niet geld? Dus je alsnog precies gepast mag betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het lees wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O nee..je reactie niet goed gelezen..Nee, als het vermeld staat dan mag de winkel het weigeren dat je gepast wilt betalen...

Andere antwoorden (3)

Waarom zou je ermee WILLEN betalen?
Van mij mogen ze de 5 cent munten ook afschaffen al die rommel in mijn portemonnee. Bij de Aldi krijg ik die dingen ook altijd, ik geef ze metaan weer terug. Vieze kleine stinkmuntjes zijn het.

Toegevoegd na 26 seconden:
PIN rules!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet dat het mij om de centen gaat, meer om het principe...
Maar bedenkt wel dat 2 eurocent bijna 5 guldencent is.
Dus in de guldentijd ronden we af op 5 cent nu met de euro omgerekend op 10 guldencenten!!! En jij zegt nu over die 5 eurocenten das wel 11 guldencent. Zo kun je alles wel cadeau gaan geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal best maar dat gaat niet echt op. Want veel van wat toen 1 gulden kostte kost nu 1 euro of meer! Maar daarom PIN ik ook alles wat ik kan pinnen. Niks geen moeilijk gedoe met geld en wisselgeld.
Je hebt inderdaad gelijk, ze moeten het aannemen zolang het een wettig betaalmiddel is! Ik heb zelf geen sticker op de deur van mijn winkel, maar rond wel al…. ben niet zo’n centenneuker…
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al staan er 50 stickers op de deur dan nog kun je gepast betalen en dat hebben ze te accepteren,het afronden is door de supermarkten in het leven geroepen om extra geld binnen te halen maar de 1 en 2 € centen zijn nog steeds een wettig betaalmiddelen het afronden zou alleen bedoeld zijn om de geldhandelingen te verminderen en als je gepast betaald gaat dat oneigelijke argument niet op,omdat er geen extra handelingen nodig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt geloof ik niet helemaal. Een winkelier is namelijk gerechtigd elk wettelijk betaalmiddel te weigeren. Mits vooral aangegeven. Zo mag hij ook biljetten van honderd euro en hoger weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de winkelier is niet degene die bepaalt of iets een wettelijk betaalmiddel is ,als ik iets koop voor 100 euro zal hij een biljet van 100 euro accepteren moeten omdat dit wettelijk een betaalmiddel is .
de wetgever bepaald welke eenheid en welke grote van de munt wettelijk is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, neen. Dat klopt niet. Visa is ook een wettelijk betaal middel en daar kan je ook niet overal mee betalen. De wet verplicht niemand om alle soorten wettelijke betaalmiddelen te accepteren. Maar ze moeten het wel vooraf aangeven. Dus met een stikker op de deur en kassa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rick 1234 visa is geen wettig betaalmiddel maar een betaalsysteem net zoals bankgiro,paypal ideal door winkels uitgegeven bonnen en klanntenkaarten etc en daarmee vervallen al je argumeten ,en blijft overeind dat het enige wettelijke betaalmiddel voor alle diensten in de eurozone de € en daarmee de wetgever bepaald welke munten en coupures geldig zijn.
Uitgezonderd postzegels die ook aangemerkt worden als wettelijk betaalmiddel maar alleen voor postdiensten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Postbus 51: "Een wettig betaalmiddel is een middel waarmee het volgens de wet is toegestaan te betalen, zoals geld of een chipknip. De wet verplicht niemand om wettige betaalmiddelen te accepteren. Zo mag een winkelier bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers. Ook kunnen gemeenten ervoor kiezen om parkeerautomaten neer te zetten die alleen een chipknip accepteren."