Ik kreeg heden van de Gemeente Rotterdam een naheffingsaanslag parkeerbelasting. Op de bewuste datum was ik echter in Lelystad. Wat te doen?

Ik kreeg er een lijstje bij hoe je eventueel bezwaar kan maken. Je moet dan enkele vragen aankruisen en dan kom ik uit op: Bezwaar maken heeft geen zin. Maar omdat het 100% (!) zeker is dat ik, en natuurlijk mijn auto, op die datum niet in Rotterdam is geweest, ga ik dit toch aanvechten. Ik heb meteen gebeld naar de belastingdienst R'dam en de ambtenaar gaf me nog wel de tip of ik misschien d.m.v. een pin-transactie kan aantonen dat ik ergens anders was. Gelukkig blijkt dat het geval te zijn want met slechts enkele minuten verschil ten opzichte van het constateren van de overtreding, heb ik hier in Lelystad gepind. Uiteraard ga ik dat gebruiken om mijn onschuld te bewijzen. Maar nu ik verder denk dan loop ik natuurlijk het risico dat de ambtenarij zegt dat ik de auto ook uitgeleend kan hebben. Of dat ik mijn pinpas aan een vriend/vriendin heb uitgeleend. Het tegendeel is dan door mij natuurlijk nooit te bewijzen. Maar anderzijds: Wat is het bewijs van de parkeercontroleur waard? Er wordt alleen een kenteken genoteerd en het merk. Of misschien ook het type auto en kleur? Dan maak ik een goede kans als dit niet overeenkomt met mijn auto. Zijn er meer mensen die zoiets hebben meegemaakt en wat hebben jullie gedaan en was het zinvol? Ook adviezen van mensen met een juridische kennis zijn zeer welkom.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de laatste zin moet het woord -een- vervallen.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de laatste zin moet het woord -een- vervallen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Antwoorden (6)

Nee heb je, Ja kan je krijgen. Als je niets doet, ga je dokken. Misschien zijn er nog bewakingscamerabeelden van toen je hebt gepind, dan sta je sterk. Dat je en je auto en je betaalpas tegelijkertijd uitleent, zullen weinig rechters aannemelijk vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
staat er misschien een kleinere 1 op je kentekenplaten? dan zijn deze in het verleden eens gejat, dit zou ook je zaak sterker kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de auto door de eerste eigenaar verkocht wordt komt er ook een nieuwe kentekenplaat met 1 er op.
Dat heeft niet alleen met stelen te maken, maar met eigendom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 1tje heeft niks te maken met de verkoop van je auto. Je krijgt een cijfertje erbij als de kenteken papieren of platen opnieuw aangevraagd worden. Als je reageert moet je wel goede info geven. Reageer anders gewoon niet! Bron: www.rdw.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het zelf meegemaakt, eigenaar auto overleden, auto wordt verkocht, nieuwe kentekenplaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, dan was die auto waarschijnlijk geschorst na het overlijden, en dan krijg je daarna dus nieuwe platen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo, daar ben ik weer, de computer zat vast op GV, gek hoor.
@mosibfu is het normaal dat een auto geschorst is na een overlijden, is dat met de verzekering ? (Ik geloof dat ik toen een beetje geëmmer met de verzekering had dat ik niet snel genoeg op hun wensen reageerde, dat kan ja);)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, ja dan kan hij geschorst zijn, maar dan krijg je volgens mij geen andere platen.. die 1 op de platen betekent echt dat het het 2e stel platen is, met dat kenteken.. (zonder dat het 1e stel is ingeleverd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als er een verloren of gestolen is, moet je nieuwe kopen en dan zit er een 1 op ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, zodat als een slimbo jouw kenteken jat, en op hetzelfde type/kleur auto zet, jij de boetes niet binnen krijgt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké.
Dit is eerder gebeurd en voor de rechter bevochten en gewonnen !

Wat ik me herinner is dat je wel de boete moet betalen en daarna in beroep (?) moet gaan en met bewijzen moet komen dat het dus helemaal niet waar is, omdat je ergens anders was.

Advies

Eerst onder protest de parkeerboete betalen.
Daarna bewijzen verzamelen en voor (de rechter) laten komen.

Succes !

Toegevoegd na 12 minuten:
'in beroep' moet zijn: ...bezwaar moet maken...

De Gemeente Rotterdam probeert met het lijstje met vragen mensen te bewegen geen bezwaar te maken omdat ze gewoon alles verbieden, dus je moet betalen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed advies! + van mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel NickyD ! maar je geeft hem morgen pas...! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan geef ik hem wel omdat het gewoon een goed antwoord is. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel mic747 ;)
Bezwaar maken heeft zeker zin, mits je aannemelijk kunt maken dat je op dat moment MET JE AUTO ergens anders was. Negeer dan dat formulier, en verstuur aangetekend een bezwaarschrift waarin je in duidelijke taal zegt waarom de aanslag niet correct kan zijn. Verwijs naar het nummer van de aanslag (of doe er een kopie bij),en dagteken en onderteken de brief. Vervolgens krijg je standaard een afwijzing. Verdrietig om te zeggen, maar meestal is dat inderdaad het geval.
Dat kun je overigens (proberen te) voorkomen door in je bezwaarschrift duidelijk te vermelden dat je persoonlijk gehoord wilt worden voor een toelichting. Daar hebben ze extra werk aan, dus gaan ze je brief nog eens goed lezen. Mocht je inderdaad worden uitgenodigd voor een hoorzitting, dan kun je getuigen en bewijzen meenemen om e.e.a. toe te lichten.
Succes ermee. Er zijn wel valse nummerplaten in omloop, en goedwillende mensen kunnen daar zomaar het slachtoffer van worden.
teusvh
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus het probleem waar ik voor vrees. Ik was met de auto in Lelystad, maar dat kan ik niet bewijzen.
teusvh
11 jaar geleden
shit happens. doe in elk geval aangifte bij de politie van het vermoeden dat er iemand rondrijdt met jouw kenteken. mocht je nog meer bekeuringen krijgen of zo, dan kan dat helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier om een belastingaanslag en niet om een verkeersovertreding. Een belastingaanslag moet betaald worden door de bestuurder, Wezet kan aantonen niet de bestuurder te zijn en hoeft in die gevolgen ook de naheffing niet te betalen.
teusvh
11 jaar geleden
Nee hoor, als die bestuurder zich niet zelf meldt wordt de balasting gewoon verhaald op de officiele ' houder' van het voertuig. Mits hij kan aantonen dat het voertuig langdurig is verhuurd. Zie de link. http://www.bds.rotterdam.nl/Bestuurlijke_Informatie:7/Raadsinformatie/Vorige_raadsperioden/Raadsperiode_1994_1998/Gemeenteraad_1994_1998/1994/Kwartaal_4/Verordening_parkeerbelastingen_1995?search=true
loginabcde
11 jaar geleden
volgens mij is het toch normaal in nederland dat de eiser moet bewijzen dat het jouw auto was? Anders kan je elke dag wel een foto gaan nemen dat jouw auto daar stond en niet toevallig aan de andere kant van het land.
Jij was in Lelystad mét je auto, had je iemand mee die kan getuigen?
teusvh
11 jaar geleden
Dat is wel de basisregel: wie eist bewijst. Maar vaak is dat omgedraaid, en dan spreken we over een zogeheten rechtsvermoeden. Als je bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt met de auto heb je automatisch schuld, mits je kunt bewijzen dat die voetganger bijvoorbeeld met opzet voor je auto sprong.
Met name in het belastingrecht is dat vaak het geval. Ze kunnen je lukraak een aanslag sturen, en dan moet jij maar bewijzen dat het niet klopt.
Het mooie van het rechtsysteem in NL is dat je gelijk hebt mits het tegendeel bewezen wordt. Dus jouw bewijs van je pintransactie is rechtsgeldig, totdat BEWEZEN kan worden dat jij je auto of pasje hebt uitgeleend die dag. Dat kan niemand bewijzen dus jij staat gegarandeerd in je recht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmm ik heb hier mijn twijfels over, maar ik min niet omdat ik het niet zeker weet, maar volgens mij klopt dit niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je melden dat de praktijken van Stastoezicht en Gemeentebelastingen in Rotterdam eerder thuishoren in een dictatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heet bureaucratie en de meeste mensen laten zich daardoor afschrikken. Maar dat zou in dit geval zonde toch zijn, want hij heeft bewijs en dat is rechtsgeldig mits het weerlegd kan worden. Echt waar. Ook de burger heeft rechten! Anders kunnen er in het wildeweg boetes uitgedeeld worden, zonder dat men een poot heeft om op te staan, en dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je melden dat @sherpa gelijk heeft !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas is het nog steeds zo dat het woord van een toezichthouder fo wetshandhaver zwaarder weegt dan van de gewone burger. Omdat een boete altijd uitgegeven word door een persoon die op dat moment onder ede staat. Als je dus een boete hebt gekregen moet jij als burger dus bewijzen dat die boete onterecht is. Maar in eerste instantie is het bewijs dus dat jij een overtreding hebt begaan. Dus zal jij moeten bewijzen dat deze bewering door een ambtenaar in functie en onder ede onjuist is. Dus ik ben bang dat het een hele klus is. Want ze gaan inderdaad schermen met het feit dat de auto of de pinpas uitgeleend kan zijn. De enige hoop die er is is als de autogegevens die genoteerd staan niet overeen komen met de autogegevens van de verbaalde persoon. Of dat je eenduidig kan bewijzen dat jouw auto ergens anders was op het betreffende tijdstip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Haelenaar je maakt de fout dat het hier gaat om een belastingaanslag (naheffing) en niet om een verkeersboete. Een belastingaanslag is aan persoon en niet aan voertuig gebonden, als het persoon kan bewijzen daar niet aanwezig te zijn geweest vervalt de aanslag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theodbn: dus als mijn man kan aantonen dat hij niet in Eindhoven was op het moment dat ik met de auto die op zijn naam staat, een parkeerboete kreeg, vervalt de boete? Ik denk het niet.
Gemeente Rotterdam gaat al aardig de fout in met deze zin:

Bezwaar maken heeft geen zin.

Niet de gemeente maar de rechter zal uiteindelijk beslissen of bezwaar maken zin heeft.

In uw geval is bewaar maken zeker aan te raden en zal gehonoreerd moeten worden, u kunt aantonen dat u niet op de plaats was waarvoor de belastingen geïnd worden, u kunt dus niet aansprakelijk worden gesteld voor het niet voldoen van de desbetreffende belastinggelden.

Gemeentelijke belastingen vallen niet onder de wet Mulder en kan de kentekenhouder niet verplicht worden een naheffing te betalen maar dient dit te geschieden door de bestuurder.