Stel hè, stel.. je hebt iemand gedrogeerd met GHB, welke straf kan je daarvoor krijgen, als je dat bekent?

Ik heb niks gedaan hoor, en ik zal ik niks doen, maar ik vroeg het me gewoon af. Tot welk strafbaar feit wordt dit gerekend?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.2K

Antwoorden (4)

Licht natuurlijk aan de hoeveelheid GHB waarmee je iemand drogeerd, als dit een dodelijke hoeveelheid is kan je uitgaan van poging tot moord (max. 12 jaar als ik het goed in mijn hoofd heb zitten).

Toegevoegd na 1 minuut:
*ligt *hebt gedrogeerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het drogeren is vaak een "bijkomend" zaak wat je met die geen doet is vaak het strafbaarst en drogeren is een verzwarende factor.
12 jaar geleden
Dit is een geval van mishandeling.
Drogeren: Iemand tegen zijn/haar wil
drugs, doping of bedwelmende medicijnen toedienen.

Laten we er van uitgaan dat het daarbij blijft en dat de gedrogeerde er geen blijvend letsel aan over houdt.

Mishandeling wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste twee jaar.
Volgens artikel 300 van het wetboek van strafrecht.

Maar er komt nogal wat kijken bij de interpretatie van een wetsregel.
Onder mishandeling wordt verstaan:
het opzettelijk iemand toebrengen van enig lichamelijk letsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt onder mishandeling.
Ook als je het bekent, blijft het een mishandeling.
Naast een justitiele vonnis, kun je ook nog te maken krijgen met een (letsel)schadeclaim.

Niet alleen voor de geleden lichamelijk schade, maar ook voor de psychische schade kun je opdraaien.

Een beetje schadeletsel expert kleed je tot het bot uit.

Daarnaast siert er een heel mooi iets achter jou naam, dat heet een strafblad.
Dus weinig werkgevers die dan nog geintreseert zijn.

Met welke intentie zou je zoiets willen doen?
Voor de grap iemand zooi geven, draai het eens om.
Zou jij dat leuk vinden?

Vind het trouwens een hele foute vraag.