Kun je bij het aangaan van een lidmaatschap via website ook gebruik maken van een afkoelingsperiode?

Gisteren ben ik via een website lid geworden van een vereniging, maar na mij wat meer te hebben ingelezen op de website en in het forum blijkt dat dit toch niet echt iets voor mij is.

Ik heb gekozen voor een acceptgiro die ik met ca. 5 dagen in de bus kon verwachten. Ik vraag mij dus nu af of ik hier ook gebruik mag maken van de afkoelingsperiode van 7 dagen om het lidmaatschap ongedaan te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het gaat hier niet om een consumentenaankoop of een contract voor levering van diensten en valt dus niet onder de zogenaamde colportagewet.

Neen men heeft geen recht op de zogenaamde afkoelingsperiode.

Mogelijk dat u in overleg et de ledenadministratie de aanmelding toch ongedaan kunt maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel verenigingen zullen coulant zijn, maar de colportagewet geldt in principe voor verkopers die naar jou toekomen. In dit geval ben jij naar hun toegegaan.
Als het om een klein bedrag gaat kun je ook besluiten ze te 'sponsoren' (een jaartje lid worden en daarmee klaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om een afkoelingsperiode AdrieK en dat geldt voor alle koop op afstand en heeft niets te maken met de colportagewet. http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel kopen op internet als aan de deur (venter) vallen onder het kopen op afstand (colportagewet), beide kopen zijn ergens anders gesloten dan in een inrichting die gebruikt wordt voor verkoop van goederen. Het aangaan van een lidmaatschap is geen koop dus kan die niet onder kopen op afstand vallen. Ook wordt er geen contract aangegaan voor het leveren van diensten, hierdoor ook dat maakt dat het niet valt onder koop op afstand.

Andere antwoorden (1)

Je hebt in feite niets gekocht, maar wel een overeenkomst op afstand afgesloten. Hiervoor geldt een bedenktijd van 7 dagen. ( art. 7:46d lid 1 jo.art. 7.46i lid 1 en 6 BW).

De aanbieder moet hier op wijzen in zijn website.
Indien hij dit verzuimt, heb je volgens het recht geen 7 dagen, maar 3 maanden bedenktijd. Als je laat weten dat je wilt stoppen, wordt dit als ontbinding gezien. Evtl. materiaal dat je is toegestuurd moet je dan wel op eigen kosten terugsturen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is geen sprake van een aanbieder. Je koopt niets en je neemt geen diensten af. Je wordt lid van een vereniging.
amc
12 jaar geleden
Biedt de vereniging je dan geen lidmaatschap aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen. Een lidmaatschap wordt niet aangeboden, kan men hooguit verkrijgen.