hoe kan kinderarbeid bestaan?

de politiek in sommige derde wereld landen laat kinderabeid toestaan,terwijl de VN rechten van een kind heeft uitgeroepen. Dit zou toch een reden zijn waarom kinderarbeid niet zou moeten bestaan,maar het bestaat wel. waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (12)

Zolang wij, de consumenten, zeuren dat iets te duur is zullen de fabrikanten naar lage lonen uit blijven wijken. En tja, als je iets verder weg doet, of beter gezegd 'laat doen', dan raak je enigszins de controle kwijt. En in lage lonen landen is het gewoon ook vaak gebruikelijker dat je je eigen brood moet verdienen simpelweg omdat er geen geld is.

Dus eigenlijk is gewoon de schuld der welvarenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn maar drie redenen, of de politiek zegt het één en doet het ander (fraude dus) of er is corruptie daar, ze zeggen dat er gewoonweg geen kinderarbeid is maar het is er wel degelijk...

Feit is dat het bestaat, dat het niet mag en toch wordt er niets (of niet genoeg) aan gedaan... RaRa hoe kan dat?

Wellicht is de wekelijke reden: beide mogelijkheden en dat is dan meteen de derde reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er afnemers zijn van door kinderhandjes gemaakte goederen blijft dit bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bestaat omdat men wereldwijd vraagt om goedkoop geproduceerde producten. Leveranciers gaan daarom op zoek naar goedkope werkkrachten en vaak betekent dit dat kinderen het werk doen. Kinderarbeid is goedkoop en vaak zelfs gratis.

Het bestaat omdat consumenten goedkope producten blijven kopen en zich niet afvragen waar, hoe en door wie het product gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door toedoen van ons consumenten,maar wat zou U doen een duurder produkt of eenzelfde produkt dat goedkoper is maar door kinderarbeid gemaakt is,ik zou kiezen voor het goedkope produkt omdat je toch aan je eigen portemonnee denkt,en wij er niet eens bij nadenken.maar als er een groot bord boven zou hangen ,,met gemaakt door kinderarbeid met een foto erbij van die arme kinderen,dan werden wij iets meer op de feiten gedrukt,maar of het echt zou helpen,ik betwijfel het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enerzijds is er in derdewereldlanden zoveel armoede dat ouders uit wanhoop en honger hun kind uitlenen (of verkopen) om voor een zeer schamel loontje werk te verrichten.
Anderzijds willen de rijkere westerse landen liefst zo min mogelijk voor een product betalen.
Omdat er zo weinig voor de producten betaald wordt, moeten ook de kinderen meewerken om voldoende geld om te overleven, verdienen.
Zo houden we deze cirkel in stand!

Natuurlijk mag kinderarbeid niet. Maar zolang de armoede zo groot is, is kinderarbeid niet echt de wereld uit te bannen. De gezinnen zouden dan dood gaan van de honger.
Unicef en tal van andere organisaties zetten in om in eerste instantie de werkomstandigheden van de kinderen wat te verbeteren en te helpen bij de armoedebestrijding.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, moord is ook verboden en toch vinden dagelijks moorden plaats. Dat iets niet mag betekend niet dat het nooit gebeurd.
Daarnaast, wij als consumenten kunnen ook vragen om producten die 100% gegarandeerd kinderarbeidvrij zijn. Blijkbaar vinden we dat niet belangrijk genoeg om dit van de producenten te eisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat lokale corrupte politici en dictators zich geen klap interesseren voor wat de door het westen gedomineerde VN vind.
Omdat de VN bijna geen reële middelen heeft om regeringen aan VN beslissingen te houden.
Omdat grote bedrijven (en kleine ook) gewoonweg de goedkoopste producten inkopen en volwassenen zijn duurder dan kind slaven (zie ook de recente berichten over chocola). Geen vragen stellen werkt dan al snel geweten sussend.
Omdat we hier als consument alleen maar naar de prijs kijken en zo de bedrijven niet aanspreken op foute producten. Als we maar zoveel mogelijk voor een zo laag mogelijke prijs kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen moeten dagelijks brood eten, om te overleven.
En als er geen vader in dat gezin is. Of een vader die heel er ziek is en niet bereid om te kunnen werken bv.
Dan moet de kind daarvoor zorgen...
Wel eens naar Bulgarije geweest. Kinderen gaan tussen de rijende auto's werken. Om brood geld te verdienen. Dus kinderarbeid bestaat om te overleven..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad de redenen die al genoemd worden: armoede aan de ene kant en behoefte aan goedkope produkten aan de andere kant. Maar daarbij is het in veel landen zo dat kinderarbeid niet per sé als een schending van kinderrechten wordt gezien. In veel landen vinden zowel ouders als de kinderen het de normaalste zaak van de wereld dat kinderen werken. Het heeft dan geen zin om zomaar een verbod op kinderarbeid in te stellen, eerst moet er wat aan de leefomstandigheden veranderen en bovendien zou men dan de overtuiging moeten hebben dat kinderarbeid verkeerd is. En er is natuurlijk ook een verschil tussen werk aan de ene kant en uitbuiting en slavernij aan de andere kant. Hier in Nederland ligt de grens van het acceptabele een stuk meer naar links dan in bijvoorbeeld India. Het kinderrechtenverdrag verbiedt economische exploitatie en werk dat gevaarlijk is of de ontwikkeling van het kind zal schaden. Nu is vrijwel ieder land in de wereld partij bij dit verdrag, maar de naleving van verdragen is erg moeilijk te forceren. In de eerste plaats zal er een algemene overtuiging moeten zijn in een bepaald land dat dit nodig is, en pas daarna zal er effectief iets kunnen veranderen. Hier is veel tijd voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat die land arm is.
kan een kinderarbeid ontstaan.