Wat is de bevoegheid van "medewerkers" van de gemeente? (zie uitleg)

Binnenkort wordt er in mijn wijk een zogenaamde rattencampagne gestart. Hiervoor moet ik ook aanwezig zijn om zodoende de gemeente toegang te geven tot de achtertuin en de kruipkelder(s).
Nu vroeg ik me het volgende af:
- Ben ik verplicht thuis te zijn en alle medewerkers binnen te laten?
- Wat zijn dan hun bevoegdheden, kunnen ze me bijvoorbeeld verplichten om een kruipluik in een volgestouwde kast vrij te maken?

Ik weet namelijk precies hoe dat soort dingen kunnen gaan: voor je het weet wordt het huis zowat overvallen en loopt er een half dozijn medewerkers maar wat in het huis te rond te banjeren en te doen. Zelf heb ik overigens in 25 jaar nog nooit een rat of zelfs muis gezien :p

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een ambtenaar heeft zich in beginsel te houden aan het recht op privacy en mag dus niet zomaar toegang eisen tot je huis. De wet geeft opsporingsambtenaren de bevoegdheid om te onderzoeken en te handhaven, eventueel met ondersteuning van de politie, maar hierbij geldt wel dat er altijd een belangenafweging gemaakt moet worden.

Dus: er mogen 'medewerkers' van de gemeente aan jou vragen of ze binnen mogen komen. Jij mag hier in beginsel afwijzend op reageren. Er is geen bevoegdheid in de wet die je verplicht om mee te werken aan ongediertebestrijding. Een ambtenaar kan zich beroepen op de regel dat hij meer rechten heeft als hij de openbare orde moet handhaven. Daar zou wellicht in het geval van ongedierte sprake van kunnen zijn, maar alleen als er redelijk bewijs is dat uw huis de thuisbasis van de ratten is.

Met andere woorden: meewerken is mijns inziens in beginsel niet verplicht en gebeurt op vrijwillige basis. Het is aan u om bij de voordeur afspraken te maken onder welke omstandigheden er medewerkers bij u naar binnen mogen. U mag daarbij best vragen of dit bij één persoon kan blijven. Of u vervolgens de kast uitruimt mag u ook zelf bepalen.

De bron geeft vanaf pagina 162 een mooie bloemlezing uit de wetten over wanneer een opsporingsambtenaar binnen mag treden en wanneer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, hier moet je aan meewerken. Om de simpele reden dat bestrijding bij alle buren behalve bij jou, ertoe zal leiden dat ratten juist bij jou hun toevlucht zullen zoeken en zich vanuit jouw huis weer kunnen verspreiden.
Ik heb hetzelfde meegemaakt met kakkerlakkenbestrijding in een flatgebouw: na aantreffen van 1 zo'n beest hadden we alle kieren dichtgemaakt en er nooit meer een gezien. Toch werd ook ons huis gesprayd.
Een volle kast leeghalen is op zich nog wel te doen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is: nee, hier moet je niet aan meewerken, je hebt het recht op privacy. Tenzij je met 'moet' niet bedoelt dat het een wettelijke plicht is maar dat je het hebt over een morele verplichting op basis van gezond verstand.
Ja

Gemeente kunnen op basis van een APV mensen verplichten toegang te verschaffen van het perceel en bebouwing ter bestrijding van ongedierte om verspreiding van ziektes te voorkomen of de verspreiding in te dammen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan idd verplicht gesteld worden dmv een apv, maar kan ook opgedragen worden door de woningeigenaar ( sociale of particuliere huurwoning ).
Meestal hoor of lees je dit ruim van te voren en geeft jou hierdoor de tijd om het e.e.a. vrij te maken.

Ongedierte kan een bedreiging vormen voor de volksgezondheid, denk hierbij bijvoorbeeld aan het verspreiden van ziekten.
Als dit het geval is kan je zelfs gerechtelijk gedwongen worden.