Is het verboden bij wet om de Nederlandse vlag dag en nacht buiten te hebben hangen?

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit vraag ik omdat de hulzen waar de vlaggenstok inmoet vrij hoog hangen en ik niet elke avond op een ladder kan klimmen om ze eraf te halen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K

Antwoorden (9)

Niet verboden wel overdreven patriottisch. In Amerika hebben ze allemaal de Amerikaanse vlag hangen en afgebeeld dus ik zou zeggen, leef je uit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het word in Nederland als ongebruikelijk bestempeld als jij de Nederlandse vlag dag en nacht buiten laat hangen. Of op dagen dat er niemand van het koningklijke familie jarig is...

Maar bij mijn weten is dit niet strafbaar, of verboden om te vlaggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet bij wet. Maar laten hangen in het donker toont heel onverschillig en kan als respectloos uitgelegd worden.
AWM
14 jaar geleden
Nee niet verboden maar het hebben hangen van de vlag vóór zonsopgang en na zonsondergang is niet wenselijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is altijd geleerd dat je tussen zons op en zonsondergang de vlag mag hijsen. Tevens mag de vlag nooit de grond raken.

Of hier consequenties aanhangen weet ik niet. Persoonlijk zou ik nooit een vlag s'avonds laten hangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel bepaalde regels. Je mag de vlag 's nachts niet buiten hangen, behalve als hij verlicht is. Je mag hem ook niet zelf versieren en de verhoudingen moeten hetzelfde zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is overigens een officieel protocol, maar dit geldt voor overheidsinstellingen. Burgers wordt verzocht het te volgen maar zijn dit niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet verboden maar het hoort niet echt eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist u dat de Nederlandse vlag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang gehesen mag worden, tenzij aan beide zijden volledig verlicht. En zo zijn er nog veel meer regels over "correct vlaggen".

De minister-president heeft op 22 december 1980 een vlaginstructie vastgesteld voor het uitsteken van de vlag vanaf rijksgebouwen. Voor lokale overheden geldt deze vlaginstructie ook. Voor particulieren en private instellingen bestaat een dergelijke instructie niet, maar desgevraagd wordt hen geadviseerd deze vlaginstructie te volgen.

Wanneer de vlag uitsteken en hoe?
De Nederlandse vlag mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang gehesen worden, tenzij aan beide zijden volledig verlicht. Voor het halfstok hijsen van de vlag wordt de vlag eerst vol gehesen, daarna wordt zij langzaam en statig neergehaald. Bij het neerhalen van een halfstok gehesen vlag wordt deze eerst langzaam en statig vol gehesen en vervolgens op dezelfde wijze neergehaald. De vlag mag de grond niet raken.

Nationale dodenherdenking
Op 4 mei wordt de vlag halfstok gehesen vanaf 18.00 uur tot zonsondergang.
Samen met andere vlaggen
Wanneer de Nederlandse vlag gehesen wordt samen met andere vlaggen, dient de Nederlandse vlag een ereplaats in te nemen. De ereplaats is de beste plaats, die afhankelijk van de situatie is: vooraan, midden of links vanuit het (aankomend) publiek gezien.

Vlaggen bij andere gelegenheden
Ook voor andere doeleinden mag de vlag gehesen worden. Bijvoorbeeld bij het behalen van een schooldiploma of het vieren van een jubileum. Tijdens officiële inkomende bezoeken van staatshoofden wordt alleen gevlagd in de plaatsen die worden bezocht. Bij bijzondere gebeurtenissen zoals geboorte, huwelijk en overlijden binnen de Koninklijke familie kan er een speciale regeling afgekondigd worden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is niet toegestaan de vlag 's avonds buiten te laten hangen.

Een enkele keer kan hierop een uitzondering worden gemaakt. De Nederlandse vlag mag dan wel 's nachts blijven hangen, maar dan moet de vlag aan beide zijden door schijnwerpers worden verlicht.

Verboden bij wet niet, maar wel heel onbeleefd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We vlaggen van zonsopgang tot zonsondergang.
Alleen als de vlag word verlicht aan beide zijde dat de kleuren goed zichtbaar zijn mag deze ook na zonsondergang blijven hangen.