Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit mes legaal?

Ik zag een decoratieve dolk met een lemmet van 26cm lang en 2,5cm breed. De dolk heeft een schede en geen snijkanten, je kan er niets mee snijden, de snijkanten hebben beide een oppervlak van 1mm breed, wat veel te breed is om een gevaar te zijn. Het enige scherpe er aan is het puntje, dat is vergelijkbaar met (zelfs nog iets minder scherp dan) een geslepen potlood.

Ik wil die dolk graag gebruiken in een les over ridders op de basisschool, aangezien het de stijl uit die tijd heeft. Maar wat ik graag wil weten is of dat volgens de wet toegestaan is. Over het algemeen zou het lemmet te lang en te breed zijn volgens mij, maar ik twijfel omdat er 0 snijkanten aan zitten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
939

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij mag je best zon mes meenemen zolang die niet geslepen is, want die messen kan je op bijna alle markten kopen, maar of je hem mee naar school mag nemen weet ik niet, dan zou je de regels na moeten gaan op de school en eventueel moeten overleggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het mes, zonder het lemmet langer is dan 20 cm, dan is het illegaal!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, dat mag niet een mes dat je wettelijk mag dragen mag niet langer zijn dan 6 cm.
hiermee kan je het hart niet raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het decoratief of voor verzameldoeleinden gebruikt heeft de wet hier niks op tegen als je ermee op straat loopt werk je jezelf in de problemen

(ik ken de wet ivm werk)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding