Mag je met onbetaald verlof als je in de ziektewet zit? Of moet je dan eerst weer beter zijn?

Stel: je hebt iets waardoor rust nodig is voor het genezingsproces, zeg RSI. Iedere poging tot werk levert pijn op.

Maar je wilt ook, een paar maanden, zeg 2, met onbetaald verlof naar, gewoon omdat je dat al eerder bedacht had. Bijv meedoen aan een project in het buitenland, waarbij je niet je rsi lichaamsdelen gebruikt. Kan dat dan nog? Moet je thuisblijven ivm bezoek bedrijfsarts oid, of kun je vrijstelling krijgen? Alles in goed overleg natuurlijk, ik ga uit van oprechtheid.

Anders ben je 2 x gedupeerd: en je bent ziek, vervelend genoeg. En dan gaat ook nog eens je project niet door, terwijl dat juist genezend zou kunnen zijn (2 maanden kun je stoppen zodra je pijn krijgt...) De vraag stel ik voor een ander.

Toegevoegd na 17 uur:
Ziektewet is natuurlijk iets totaal naders dan onbetaald verlof, (o.v.)vandaar mijn vraag:-)

Mag je, terwijl je ziek bent, met onbetaald verlof en wat betekent dat als je daarna weer terugkomt. Mogelijk ben je opgeknapt, mogelijk ook helemaal niet. Heeft dit consequenties? Allemaal vragen. I.P beslist de werkgever dus of je met o.v. mag. Ik zal eens gaan googelen naar je rechten en natuurlijk ook plichten bij de ziektewet: meldingsplicht, mag je op vakantie als je ziek bent, etc. Mocht iemand het hier weten, dan hoor ik dat ook graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met onbetaald verlof mag je altijd, de ziektewet is echter geen onbetaald verlof.

Het beste antwoord

De bedrijfsarts beslist hier niet over, want die is niet je werkgever. Hij kan wel adviseren.
De werkgever zal dit moeten beslissen. Het is goed om te bedenken dat de werkgever jouw loon doorbetaalt zolang je ziek bent en dus niet productief bent (een jaar lang 100%, daarna een jaar lang 70%, eventueel aangevuld als de CAO dat bepaalt). Hij is verantwoordelijk voor je reïntegratie en heeft er dus iets over te zeggen wat je in werktijd doet.
Ik zou zeggen: probeer hem te overtuigen, maar accepteer dat hij dit beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je mag in de ziektewet ook gewoon op vakantie, dus ik neem aan dat onbetaald verlof ook geen probleem is. Voorwaarde is dat je toestemming moet vragen bij de bedrijfsarts, die moet beoordelen of het je herstel niet in de weg staat. Zolang dat niet het geval is, mag je op vakantie. In dit geval zal misschien - omdat het om een lange periode gaat - de bedrijfsarts nog de afweging maken of reïntegreren niet lastiger wordt na een langdurige afwezigheid. Maar dat is dus aan de bedrijfsarts om te beoordelen. Als die geen bezwaren ziet, mag jou ziekte geen reden zijn voor de werkgever om je geen onbetaald verlof te verstrekken. Natuurlijk heeft de werkgever wel zijn eigen regels over onbetaald verlof, maar ik neem aan dat je dat deel al had geregeld.