Is het toegestaan om een breekijzer in je auto te hebben liggen?

Laatst reed ik langs een politiecontrole waarbij ze gingen kijken of iemand geen breekijzer in de auto had liggen vanwege een aantal woninginbraken. Nou vraag ik me af wat ze dan zouden doen als ze nou echt bij iemand in de auto een breekijzer tegenkomen.. Kunnen ze die persoon dan oppakken? Naar mijn idee zijn breekijzers geen verboden goederen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Het beste antwoord

In veel gemeenten is hier iets over geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening, dit is (kortgezegd) het wetboek van de gemeente. In de APV van Rotterdam is het volgende artikel te vinden:

"Artikel 2.4.13 Vervoer inbrekerswerktuigen en hulpmiddelen winkeldiefstal
1. Het is verboden tussen 22 uur en 6 uur op de weg te vervoeren of bij zich te hebben: lopers, valse sleutels, touwladders, lantaarns of enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen bij zulke handelingen te voorkomen. "

Een breekijzer mag je dus niet bij je hebben in deze stad. Om uit te zoeken of je het in jouw stad / dorp wel mag, kun je in de APV kijken.

De politie mag je op grond van de APV ook aanhouden indien je wel inbrekerswerktuigen bij je hebt. Sommige APV's kennen een uitzondering, namelijk dat het niet verboden is als je die middelen niet wilt gebruiken voor een inbraak. Je zal dan zelf aan moeten geven waarom jij met een breekijzer in je auto rondrijdt. Iemand die een sloopbedrijf heeft, kan dat hoogstwaarschijnlijk beter verklaren dan iemand die op kantoor werkt en in een luxeauto van de baas rijdt (bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand een min geeft, zou ik het fijn vinden als deze verklaard wordt. Zo kunnen we met zijn alleen kennisvermeerderend bezig zijn ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Imo ogen een onterechte min voor een juist antwoord. +1 dus

Andere antwoorden (2)

Je mag best een breekijzer in je auto hebben, maar je moet niet onder verdachte omstandigheden worden aangehouden.

Als je 's nachts in een woonwijk rijdt met op de achterbank een breekijzer en een bivakmuts dan ben je uiterst verdacht.

Rijd je rond acht uur naar je werk met allerlei gereedschap, waaronder een breekijzer, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag rondrijden met een breekijzer, als deze maar niet binnen handbereik is, dan kan het gebruikt worden als wapen.