Ik ben geflitst in Duitsland....moet ik de boete die binnenkomt betalen?

Ik reed gisteren in duitsland en ben geflitst met (waarschijnlijk) 140 k/u waar je 80 mag. In een ver verleden ben ik al eens eerder van de weg geplukt omdat ik te hard reed, en de duitse agent zei toen dat ze geen invorderingsrecht in Nederland hadden en ik daarom meteen moest afrekenen. Is dit nog steeds zo, nu ben ik niet aangehouden. Btw, het is een auto die op naam van de zaak staat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
55.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Grote kans dat je boete krijgt hoor, en dat kun je toch niet maken, 60 km te hard riden..
Summo
12 jaar geleden
Gezien je andere vraag hoop ik maar dat ze op de foto niet kunnen zien dat je geen winterbanden had...............anders wordt de boete nog hoger
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een auto op de naam van de zaak!
Al eerder van de weg geplukt!
Nu 60 km te hard, hoe stom kan je wezen!!
Je brengt je baan, andere weggebruikers en je zelf in groot gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft een collega van mij ook eens gefikst 140 waar je 70 mocht met een auto van de zaak.Die heeft bijna een week voor een JIB gewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk die vette duitse bekeuring komt bij je werkgever binnen en die komt er weer mee naar jou.Dan weet ie meteen hoe je met de auto van de zaak omgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verander je naam maar in Fllizz!

Antwoorden (7)

Ja, in het verleden betaalden wij parkeerboetes uit Parijs ook niet.

Maar enige jaren geleden kregen wij er een uit Duitsland toegestuurd, compleet met de flitsfoto erbij!

Tegenwoordig werken de Europese landen heel goed samen wat dat betreft:

Nederlanders die een boete moeten betalen voor een verkeersovertreding, doen er goed aan om dit gewoon te doen. Meestal is een boete voor bijvoorbeeld te snel rijden lager dan een boete in Nederland en daarbij is het zo dat de Duitse en Nederlandse politie nauw met elkaar samenwerken; je bent dus goed te vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je moet die boete dus in ieder geval betalen...en terecht.

Maar of jij die zelf moet betalen of dat jouw werkgever dat doet (die zijn er ook), dat moet je met je werkgever
bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die boete zul je gewoon moeten betalen.
Ik neem aan dat je werkgever jou die boete laat betalen.
Heb 2 jaar geleden hetzelfde meegemaakt met een collega van me. Onderstaande heb ik van de ANWB site afgehaald.
Hoeveel de boete zal worden weet ik niet.

Verwarnung

Een Verwarnung krijgt u ter plaatse uitgereikt of per post toegestuurd. Het boetebedrag ligt tussen de €5,- en €35,-. Door het boetebedrag binnen één week te betalen, voorkomt u verdere strafvervolging. De zaak is dan afgedaan en bezwaar is niet meer mogelijk. Betaalt u te laat of niet, bijvoorbeeld omdat u betwist de overtreding te hebben begaan, dan wordt de Verwarnung omgezet naar een Bußgeldbescheid. Met als gevolg een hoger boetebedrag.
.
Bußgeldbescheid

Als de boete hoger is dan €35,-, ontvangt u een Bußgeldbescheid. Deze brief is anders dan de beschikking die u in Nederland in de brievenbus vindt. In deze eerste brief wordt onderzocht wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Als u deze brief invult en terugstuurt, ontvangt u een volgende brief. Hierin staat de hoogte van de boete. Het boetebedrag ligt tussen de €40,- en €750,-. Voor meer informatie over de inhoud van de brief leest u de Rechtshulpwijzer.
.
Bezwaar

Kunt u bewijzen dat u de overtreding niet hebt begaan of hebt u ander steekhoudend verweer, maak dan bezwaar (schriftelijk, telefonisch, per telegram of per fax). U moet het bezwaarschrift binnen twee weken na het aanbieden van het Bußgeldbescheid bij de instantie indienen die in het Bußgeldbescheid genoemd staat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader is ongeveer een jaar geleden in Berlijn geflitst, en heeft die boete inderdaad gewoon ontvangen.

MAAR! Er zat geen foto bij (wat in Duitsland gebruikelijk is), de brief was volledig in het Duits (wat eigenlijk best wel een 'Frechheit' is), en er werd geen vermelding gemaakt van een IBAN of BIC code. Het was een beetje naar het motto 'zoek het maar uit'. Dat alles was voor hem aanleiding om niet te betalen. Tot op heden hebben wij daar niets meer over gehoord. Dat betekent natuurlijk niets, maar zonder fatsoenlijke brief, foto en betalingsinstructies wordt er niets betaald :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een rare opmerking, frechheit. Dus als jij in een ander land een overtreding begaat en een boete krijgt,
dan vind jij dat dat andere land de boel maar voor
jou moet vertalen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er geen foto bij zit, kun je er sowieso onderuit komen. Je stuurt dan een briefje dat jij niet reed, maar een vriend ergens uit Hongarije waar je het juiste adres niet van hebt. Het is dan aan de Duitse overheid om te bewijzen dat jij het wel was en dat kunnen ze zonder foto niet. Zo ben ik er ook eens onderuit gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ik vind dat zoiets vertaald moet worden ja. Nu woon ik zelf in Duitsland en heb dus absoluut geen probleem met Duits. Maar dat zal niet bij iedereen zo zijn. Ik vind dat zoiets beter via het RDW/CJIB afgewikkeld kan worden. Zodat men ook een Nederlandstalige brief krijgt. Daarnaast vind ik dat er op zijn minst een Engelstalige vertaling bij mag zitten, aangezien dat toch wel de lingua franca is. Een Engelsman, bijvoorbeeld, snapt toch ook niets van zo'n Duitse brief. Vandaar dat ik zeg Frechheit..
Zelf ben ik 3 jaar terug ook geflitst. 75 reed ik waar 50 was toegestaan. Door de flits aan de voorzijde werd ik bijna verblind.

Tot op heden heb ik nog geen boete ontvangen, je kan dus mazzel hebben !! Mocht hij wel komen, betaal het dan maar. De overtreding is van dien aard, 60 km te snel dat je hier het rijbewijs moest inleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde heb ik ook gehad op de weg naar Bremen 4 jaar terug, werd ik van de voorkant geflitst. Boete heb ik nooit gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg er een jaar geleden eentje in de buurt van Kleve, maar moest wel dokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou ik ook zo gedaan hebben als ik politieagent was geweest.
Dergelijk boetes worden geïncasseerd door het CJIB, aan niet betalen ontkom je dus niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg 'm rechtstreeks van de Duitse justitie, moest ook rechtstreeks naar een Duitse rekening overmaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, het CJIB heeft er niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betaal dan maar is niet, moet je kijken wie er komt innen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zou kunnen dat als je de bekeuring, die je rechtstreeks van de Duitsers krijgt, niet betaalt, dat dan het CJIB komt kijken. Zover heb ik 't nog niet laten komen.
Er zijn verschillende verhalen te lezen. Soms worden de boetes door de CJIB verstuurd maar meestal ook niet. In Duitsland hebben ze andere wetgeving dan in Nederland.

In Duitsland kan alleen de bestuurder een boete krijgen, in tegenstelling tot NL waar de geregistreerde eigenaar van het voertuig aansprakelijk wordt gesteld (hij/zij zou immers moeten weten wie er heeft gereden in de eigen auto). Daarom word je in Duitsland altijd van voren geflitst en krijg je bij een bekeuring altijd een foto van de bestuurder meegestuurd. In eerste instantie wordt deze naar de eigenaar van het voertuig gestuurd, maar er zijn tal van zaken bekend waarbij de bestuurder te onherkenbaar is of waarbij de voertuighouder zelf niet de bestuurder was en niet wil aangeven wie dan wel de bestuurder was. Het komt regelmatig voor dat de politie opdracht krijgt om bij de eigenaar thuis aan te bellen en te kijken of eventueel de partner overeenkomt met de foto. Als dat zo is krijgt de partner de boete, maar niet alle overtreders worden op deze manier bekeurd. Daardoor kan men in Duitsland niet alle boetes innen.
Je kan hiermee je voordeel doen. Als je geflitst wordt in Duitsland en je krijgt de bekeuring maar je staat er onherkenbaar op of iemand anders heeft gereden, kan je om deze reden bezwaar aantekenen. Doe er je voordeel mee, ondanks dat de boetebedragen in Duitsland veel lager zijn dan in Nederland.

Ik heb veel boetes gehad in de buitenland. Heb er zelfs eentje gekregen van Luxemburg een aantal maanden geleden. Moest 100€ betalen ofzo. Die heb ik gelijk weggegooid in de prullenbak. Ik heb nooit een deurwaarder of agent aan de deur gehad voor al mijn buitenlandse boetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniet er nog maar even van, want de zaken veranderen wel. Buitenlandse boetes worden steeds makkelijker inbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geniet er zeker van. Ik heb alle brieven die ze hebben gestuurd nog in mijn bureaulaatje. Komt wel goed hoor. Betalen doe ik zkr niet. Tot die tijd dat er wat verandert ben ik nog veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is al wat veranderd. Ik ben benieuwd wanneer je je eerste boete moet betalen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk nooit. Wat denk jij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk binnenkort, als je van plan bent er in Duitsland een te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik vraag er niet om en pan mijn bekeuringen ook niet. Ik krijg ze gewoon. Je weet maar nooit, misschien komt er nog eentje aan. Maar ik weet zkr dat ik niets ga betalen. Simpel jezelf onherkenbaar maken, dan kunnen ze niets doen. Alleen hopen dat ik niet op dat moment zelf wordt gezien door de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, als je onherkenbaar bent, dan lukt dat niet zo best nee. Rij je altijd met een bivakmuts rond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee geen bivakmuts. Meestal een petje en een brilletje op. Soms zonneklep. Helpt ook heel goed ;p
Als de auto op jouw naam had gestaan is het simpel: boetes uit Duitsland (en andere landen) gewoon weggooien en de herinneringen ook. Voor die paar tientjes gaan ze echt geen deurwaarder inhuren. Nu staat de auto op naam van de zaak,: die zullen wel betalen, want bedrijven willen meestal geen gezeur en.... ze verrekenen die kosten rechtstreeks met jou.