Wat kan de straf zijn voor fietsenheling?

Ik weet wel een geldboete en strafblad ofzo maar hoeveel geldboete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat is niet te zeggen. De maximale geldboete die jou opgelegd kan worden is €78000 (vijfde categorie), maar dat gaat voor het helen van een fiets natuurlijk niet gebeuren. De rechter zal rekening houden met jouw persoonlijke omstandigheden, jouw (criminele verleden), et cetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nooit in aanmerking bent gekomen met justitie en niet eens wist dat het gestolen was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet wist en niet kon vermoeden dat het gestolen was dan is het ook geen heling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kon het bv vermoeden als je er maar heel weinig voor hebt betaald.
Artikel 416 van het Wetboek van Strafrecht luidt:[1]
1° Als schuldig aan opzetheling wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:
a. hij die een goed verwerft, voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of een zakelijk recht ten aanzien van een goed vestigt of overdraagt, terwijl hij ten tijde van de verwerving of het voorhanden krijgen van het goed dan wel het vestigen van het recht wist dat het een door misdrijf verkregen goed betrof;
b. hij die opzettelijk uit winstbejag een door misdrijf verkregen goed voorhanden heeft of overdraagt, dan wel een persoonlijk recht op of zakelijk recht ten aanzien van een door misdrijf verkregen goed overdraagt.
Een geldboete van de vijfde categorie is maximaal 78.000 euro.