kan de partner van mijn overleden zus haar kindsdeel erven als mijn moeder overlijdt? kan mijn zus dat vastgelegd hebben in haar testament?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (7)

Als je moeder overlijd dan treed automatisch de kinderen van je overleden zus in de rechten van je overleden zus. Dat hoeft je zus niet vast te leggen.

Toegevoegd na 52 seconden:
de partner dus niet.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De visie van ronron1212 is juist als de moeder GEEN testament heeft gemaakt. Dan is de wettelijke verdeling van toepassing en komen de kleinkinderen in de plaats van hun vooroverleden moeder.
In haar testament kan de grootmoeder haar kind(eren) en kleinkind(eren) onterven. Dan kan het kind/de kleinkinderen geen erfgenaam zijn. Wel kunnen zij de legitieme portie opeisen. Dat is de helft van het wettelijk erfdeel, uitsluitend in geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij de zus in gemeenschap van goederen was getrouwd met die partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momopoyolo, als de zus is overleden voordat haar moeder overleed, krijgt haar echtgenoot/weduwnaar niets.
De echtgenoot treedt niet in de plaats van zijn vrouw. De enige die dat wel doen zijn haar kinderen.
nee, maar wel als die er zijn de kinderen van je overleden zus
het kan wel vast gelegd worden, dat de partner gaat erven. maar dat moet je moeder dan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zus kan niet beschikken over iets wat haar eigendom niet is.
In haar testament kan wel de grootmoeder de partner van haar vooroverleden kind tot erfgenaam benoemen. Ook kan ze haar kind(eren) en kleinkind(eren) onterven. Dan kan het kind/de kleinkinderen geen erfgenaam zijn. Wel kunnen zij de legitieme portie opeisen. Dat is de helft van het wettelijk erfdeel, uitsluitend in geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap niks van deze wirwar reactie,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij de zus in gemeenschap van goederen was getrouwd met die partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Monaliza, je zegt: "het kan wel vastgelegd worden, dat de partner gaat erven. maar dat moet je moeder dan doen".
Dat is mogelijk, maar de partner kan niet op grond van de wil van zijn overleden vrouw iets erven wat het eigendom is van de moeder, indien deze nog leeft, dus als ze pas na het overlijden van haar dochter overlijdt.
Wat de partner ook zou kunnen erven van zijn schoonmoeder, dat kan geen kindsdeel genoemd worden want hij is kind noch kleinkind. Hij komt niet in aanmerking voor plaatsvervulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste Hajete, volgens mij was dat niet de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De partner kan geen kindsdeel erven van zijn schoonmoeder maar wel van zijn eigen ouder(s).
Een kindsdeel is een kindsdeel, als de ouder overlijdt hebben de kinderen (niet de schoonkinderen) daar recht op. De enige die het kindsdeel waar jouw overleden zus recht op zou hebben gehad, aan haar partner kan toewijzen, is je moeder - mits ze dat zo bepaald heeft in haar testament.
De partner van een overleden kind is dus geen erfgenaam tenzij dat testamentair door de erflater (in dit geval je moeder) is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In haar testament kan de grootmoeder haar kind(eren) en kleinkind(eren) onterven. Dan kan het kind/de kleinkinderen geen erfgenaam zijn. Wel kunnen zij de legitieme portie opeisen. Dat is de helft van het wettelijk erfdeel, uitsluitend in geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat los van of de partner van een overleden kind recht heeft op het kindsdeel van dat kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grootmoeder kan het erfdeel (voor haar kleinkind) van haar overleden dochter niet toewijzen aan de partner (legitieme portie).
Wel zou de partner het beheer kunnen krijgen van het erfdeel van zijn minderjarige stiefkind(eren). Over dat beheer moet hij (jaarlijks?) verantwoording afleggen bij de kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft niets met de vraag te maken.
Het antwoord is tweemaal neen.
ALs de zus niet meer leeft (en geen eigen kinderen heeft) is er geen sprake van een kindsdeel.
De overleden zus kan niet beschikken over iets wat (nog) niet tot haar bezit behoort.

Toegevoegd na 1 dag:
Wat de partner eventueel krijgt o.g.v. het testament van moeder kan geen kindsdeel zijn, omdat een partner niet gerechtigd kan zijn in het kindsdeel.
Wel kan de moeder aan de partner/weduwnaar van haar overleden dochter iets nalaten ter grootte van het kindsdeel, maar dat is geen kindsdeel, zoals gevraagd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de meeste antwoorden niet.
Niemand die vraagt of de partner en de zus getrouwd waren.

Toen mijn ex-schoonmoeder overleed heb ik wel degelijk de helft van de erfenis van mijn ex-man gekregen,
omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd waren.

Mijn ex schoonmoeder had weliswaar een uitzonderingsclausule in een testament laten zetten,
maar dat was niet geldig, volgens de notaris,
omdat gemeenschap van goederen gewoon voor gaat.

Het hangt dus van de situatie af en het is een notaris die daar alles over kan vertellen.
De meeste notarissen geven een eerste advies gratis.
En anders kan dat via internet.
http://notaristarieven.nl/blog/index.php?m=01&y=10&entry=entry100127-123042

Toegevoegd na 20 minuten:
PS:
In mijn geval had mijn (ex) schoonmoeder wel al haar huis op naam van haar kinderen laten zetten, toen ze nog leefden en toen ik nog getrouwd was met haar zoon.
Ik wil alleen maar zeggen: het erfrecht is erg ingewikkeld en hier niet in een paar zinnen uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je was (mede)eigenaar van het huis waar je schoonmoeder in woonde, voor er sprake was van je scheiding.
Het huis maakte dus geen deel uit van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bovendien was jouw man niet overleden.
jullie waren gewoon nog getrouwd, toch?
als de scheiding na het erven heeft plaatsgevonden en jullie waren in gemeenschap van goederen getrouwd, heb jij natuurlijk recht op de helft van het vermogen (dus incl. de erfenis).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je snapt zelf de vraag niet! Lees nou eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Aag, aan wie is deze terechtwijzing gericht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ hajete, ik bedoelde dat momopoloyo zelf de vraag niet snapt. Ze scrhijft in haar reactie dat ze de meeste antwoorden niet snapt. De zus is overleden van vraagsteller, maar de exman van momopoyolo leefde nog, ze omschrijft het niet met zoveel woorden, maar tussen de regels door meen ik het te lezen:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aag, ik snap de vraag wel.
De werkelijkheid is alleen meestal veel ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt.
Nee, hajete: ik was geen mede-eigenaar van het huis.
Er was een testament, waarin stond dat alleen haar eigen kinderen konden erven en niet de aangetrouwde......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat het gebeuren anders is ervaren dan de juridische werkelijkheid.
Als het huis juridisch al op naam van schoonmoeders kinderen was gesteld voor je scheiding dan was je al mede-eigenaar van het huis o.g.v. de gemeenschap van goederen van je huwelijk.
Dat men dat niet weet of niet beseft doet niets af aan de objectieve waarheid.
Als je al eigenaar bent, kun je het niet erven (afgezien van aspecten als blote eigendom, vruchtgebruik en de huidige fictieve verkrijging in de zin van erfbelasting).
Dus dat e.e.a. jou pas na overlijden van ex-schoonmoeder is gebleken, betekent niet dat je het pas toen hebt geërfd.
Vroeger was het zo wanneer men getrouwd was in gemeenschap van goederen en ze hadden verder niets geregeld de partner de helft plus een kinds portie kon erven.
En de kinderen kregen direct hun deel.
Daarom lieten de partners een bepaling opnemen van langstlevende.
Dit om te voorkomen dat de laatste ouder niet met schulden kwam te zitten omdat hij/zij de kinderen moest uitbetalen, die afdeling hoefde dan pas als de laatste ouder overleed.
Nu is het bij wet geregeld dat kinderen moeten wachten op hun erfenis tot de laatste partner is gestorven.
De laatste partner mag met het vermogen doen wat hij/zij wil, mits geen schenkingen of buitensporige uitgaven.
Successie belasting wordt over het gehele vermogen betaald ( incl. kindsportie) door de laatste partner.

Geregistreerd partnerschap heeft nu dezelfde rechtswaarde als in gemeenschap van goederen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/75831-erfenissen-getrouwd-zijn-partnerschap-of-samenwonen.html

Toegevoegd na 16 uur:
Over successierechten.

http://www.bvcompleet.nl/nieuws/geen_successierechten_%28erfbelasting%29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WHuls, over gemeenschap van goederen. Dan erft de echtgenoot of geregistreerde partner een kindsdeel. De genoemde helft was al van hem/haar dus die erft hij/zij niet. Geregistreerd partnerschap staat nagenoeg gelijk aan het huwelijk, niet aan algehele gemeenschap van goederen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, een beetje dom van mij, had het even apart moeten vermelden.
Goeie opmerking!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze erkenning. Ik neem aan dat het als een opsteker en pluspunt bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha............ja hoor ik geef u een punt.
Je moeder kan een testament maken en de partner van je zus, alleen of met anderen, daarin tot erfgenaam benoemen, bijvoorbeeld voor het deel dat je zus zou hebben gekregen als zij nog zou leven op het moment dat je moeder (ook haar moeder?) overlijdt.

De partner van je zus kan geen aanspraak maken op de legitieme portie van je zus.

Dat kunnen alleen kinderen en kinderen van overleden kinderen (of die hebben verworpen, maar dat terzijde). Als je zus kinderen heeft, hebben die (samen) de legitieme portie van hun moeder en kunnen zij daarop aanspraak maken.

Kindsdeel en legitieme portie worden soms, maar ten onrechte, door elkaar gebruikt.

Die legitieme portie zet je in als je onterfd bent of wanneer je ouder bij leven je broer of zus zoveel geschonken heeft dat de nalatenschap niet meer veel voorstelt.

Maar je zus kan in haar testament alleen beschikken over het vermogen dat zij had bij haar overlijden, niet over nog niet ontvangen erfenissen.

Als je moeder al overleden was toen je zus stierf, wordt het anders. Dan kan het heel goed zijn dat haar partner haar moederlijk erfdeel erfde.

Als moeder nog leeft en de partner van je zus niet opneemt in haar testament, krijgt die partner niets.

Het hangt af van de volgorde van overlijden. Die kon ik niet helemaal afleiden uit je vraagstelling.