Hoe weet je of een prostituee illegaal is of niet?

De overheid wil het strafbaar maken als je een illegale prostituee bezoekt.
Hoe moet je dat als klant kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Volgens mij komt er tegen die tijd een pasjes regeling waarbij elke legaal werkende dame / heer dit pasje moet kunnen overleggen.
Dit geld trouwens dan als ik het goed heb voor iedereen die iets doet wat maar op erotische dienstverlening lijkt. Dus ook voor bijvoorbeeld mensen die commercieel een dienst verlenen zonder zelf ook maar uit de kleren te gaan. (bijvoorbeeld Meesteres of meester uit de SM wereld die daar een vergoeding voor krijgt)
Dit zogenaamd om inderdaad illegaliteit terug te dringen. Evenals de vorig jaar ingestelde Opting In regeling voor mensen die in deze wereld werken.
Dat wordt zogenaamd gedaan om zeker te stellen dat er belasting betaald wordt, maar tegelijk eist dat iemand met zijn burger service nummer bekend gemaakt wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dit heeft er toe geleid dat er heel veel mensen gestopt zijn omdat zij geen PV aantekening achter hun naam wilden hebben. (wat ik gehord heb waren en best wel wat die het 1 dag per week als bijverdienste deden of alleen tijdelijk) Een hoop ook gerenommeerde clubs kunnen nu geen mensen meer krijgen. Een deel van de 'verdwenen mensen' is nu zwart gaan werken, illegaal dus die boek je bijvoorbeeld op een hotel kamer of bij hen thuis. En dat allemaal zonder toezicht en controlle
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij het beste antwoord op mijn vraag.
Een soort vergunning in de vorm van een pasje.
Ik neem aan dat je dit alleen kunt krijgen als je in het bezit bent van een Nederlands paspoort of een verblijfsvergunning.
Je zal minimaal 18 jaar moeten zijn, belasting betalen, legitimeren, als je zelfstandig werkt ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel, een verplichte cursus (sociale hygiene) moeten volgen, onder toezicht van een dokter zijn, de Nederlandse taal machtig moeten zijn, als je allochtoon bent de inburgeringscursus moeten hebben gevolgd.
Misschien moet je ook verplicht lid worden van Stichting de Rode Draad of iets dergelijks.
Als de klant erom vraagt moet je een kassabon of een facture met BTW overhandigen.
Misschien ben ik nog meer eisen vergeten voordat je een vergunning of pasje krijgt.
Ik ben er zeker van dat de meeste prostituees in het zwarte circuit zullen werken.

Andere antwoorden (10)

Als je een bonnetje krijgt na afloop is ze legaal....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze een stempel op haar dij heeft staan ,nee hoor flauw grapje,maar ik denk dat legale protitutie in straten zijn zoals op de wallen en in Denhaag heb je ook van die straten en in andere steden ook.Maar gewoon in een hotel via een advertentie uit de krant bijvoorbeeld zijn ze illegaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gaan ze deze net als koeien een oor perforatie geven? Met zo een geel plaatje met hun BTW nummer erop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze een vergunning heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel: Paspoort vragen. Kan ze geen paspoort tonen, dan zal ze wel illegaal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ja mag niet zomaar als burger eisen om het paspoort van iemand in te zien. Maar doch +1 voor gevatheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eisen mag niet. Vragen mag wel. Geen gebruik maken van iemands diensten als diegene weigert een paspoort te tonen mag ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie wil nou altijd zijn ware naam en geboortedatum laten zien, zelf hier zijn we anoniem bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik werk als dienstverlener, zal ik me altijd identificeren als een klant daarom vraagt. En een geboortedatum is heel relevant bij een prostituee. Er lopen er helaas te veel rond die 13, bijna 30 zijn.
Ik weet wel twee aanwijzingen waar je op kunt letten:

Spreekt ze Nederlands? Zo niet, dan weet je zelf ook wel dat de kans reëel is dat ze onder valse voorwendselen uit haar land van herkomst is gelokt en hier gedwongen in de prostitutie zit.

Is ze piepjong? Zo ja, dan weet je zelf ook wel dat de kans reëel is dat ze op onfrisse manier in de prostitutie terechtis gekomen en daar gehouden wordt. En/of misschien zelfs minderjarig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst kijken bij KvK.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leeftijd denk ik uitstraling
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dirk1958;

Spreek het woord 'verblijfsvergunning' uit; als ze'm knijpt weet je genoeg.
Heb ik wel eens horen zeggen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, als ze er lekker uitziet, dan is ze legaal, als je twijfelt, dan is ze illegaal.

Alhoewel de Wet van Murphy zegt dat het andersom is.