Waarom valt graf-archeologie niet onder grafschennis?

Laatst zag ik een uitzending van archeologen in Egypte die een graf openden.
Hoe zit dat wettelijk in elkaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Neen.

Graf-archeologie valt niet onder grafschennis omdat de regering van het desbetreffende land een vergunning heeft afgegeven voor de opgravingen.

Mocht er resten van een lichaam ergens gevonden worden zonder dat het bekend is dat het een graf betreft dient in Nederland de opgraving te geschieden met toestemming van het openbaar ministerie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo je hebt helemaal gelijk. Je hebt er wel een vergunning voor nodig.
En omdat jij niet zo van de bronvermelding bent heb ik die even voor jou opgezocht: http://www.cultureelerfgoed.nl/archeologie/archeologie/vergunningen/opgravingsvergunningen/overzicht-verleende-opgravingsvergunning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe wel aan bronvermelding als ik iets daadwerkelijk op moet zoeken, parate kennis plaats ik zo op de site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er ook niet alleen om dat JIJ zeker weet dat je antwoord klopt. Het gaat erom dat de andere lezers (met name de vraagsteller) ook kunnen CHECKEN of je antwoord klopt.
Anders kun je namelijk hele discussies krijgen, en als je je gelijk niet kunt bewijzen, verlies je die gegarandeerd. Weet je nog? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van verliezen of winnen trek ik me niets meer van aan, ik spui mijn kennis wordt het gewaardeerd vind ik het leuk, krijg ik geen plusjes of wordt het niet als beste antwoord beoordeeld, even goede vrienden. Alleen kan ik moeilijk tegen een plaatsen van een min zonder enige uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ok maar je kennis wordt misschien meer gewaardeerd als je ook nog eens kunt demonstreren dat die klopt. En die laatste opmerking ben ik het 1000% mee eens.
Anonieme minnetjes zijn vaak wraakminnetjes, en dat verstoort dus heel het waarderingssysteem van GV (of wij er nu aan mee willen doen of niet)