Mag een docent met een leerling uitgaan ?

een vriend van me zei tegen mij dat hij met een docent naar de stad gaat maar ik denk dat het niet mag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Het beste antwoord

In principe mag dit wel,als het tenminste gewoon naar de stad gaan is.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang het een 'gezonde verhouding' is kan daar niets op tegen zijn.
12 jaar geleden
Is een seksuele relatie binnen een machtsverhouding strafbaar?
Net als overal waar mensen samen zijn ontstaan ook op school intieme relaties. Ook tussen docenten en leerlingen. Met de komst van internet communiceren docenten en leerlingen ook buiten schooltijd met elkaar via e-mail, MSN, Hyves, et cetera. De toon is vaak amicaal en men treedt toe tot elkaars privésfeer met als 'gevaar' dat sommige contacten uitmonden in een (seksuele) relatie.

Strafbaar
Personeel en scholen moeten echter niet vergeten dat de verhouding leraar-leerling nooit gelijkwaardig is. Er is sprake van een afhankelijkheidsrelatie en machtsongelijkheid. Een seksuele relatie binnen een machtsverhouding is strafbaar conform het Wetboek van strafrecht (artikel 249). In lid 1 wordt specifiek ontucht met een minderjarige genoemd.

Minderjarige leerling
In geval van een relatie met een minderjarige is de school bovendien verplicht hiervan melding te maken bij het bevoegd gezag volgens de Wet Meld- en Aangifteplicht. Het bevoegd gezag is verplicht aangifte te doen bij politie na overleg met de vertrouwensinspecteur.
Meerderjarige leerling
Wanneer een meerderjarige leerling een relatie krijgt met een docent op dezelfde school, hebben scholen en de omgeving vaak geen bezwaren. Het stel is toch gelukkig, het leeftijdsverschil is maar klein, ze is toch bijna van school, et cetera zijn veelgehoorde opmerkingen. Toch betreft het ook hier een machtsongelijkheid binnen een pedagogische relatie.

In lid 2 van het genoemde artikel 249 (Wetboek van strafrecht) wordt geen leeftijd genoemd maar ‘ontucht gepleegd met een persoon die aan zijn gezag is onderworpen of aan zijn zorg is toevertrouwd’. Dit kan dus ook betrekking hebben op meerderjarige (18+)leerlingen. In geval van aangifte zal de rechter onderzoeken of er sprake is van misbruik van gezag.

Praktische problemen
Een relatie van een personeelslid en een leerling kan ook zorgen voor praktische complicaties.
Leerlingen vragen zich af of de verliefde docent sjoemelt met de cijfers van zijn/haar geliefde.
Hem/haar vooraf inzicht geeft in toetsen.
Hem/haar voortrekt in de klas.
Collega's vragen zich af wat uit de personeelskamer via de slaapkamer doorsijpelt naar de leerlingen.
Kortom: liefdesrelaties op school tussen leerlingen en docenten zijn ongewenst en kunnen de sfeer op school negatief beïnvloeden.

Afspraken en maatregelen
Het is de taak van scholen om afspraken te maken over liefdesrelaties op school om problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dutcheese ohja sorry, ik was de brnvermelding vergeten;$
Dankjewell (;
Ja zolang het niet gebeurd in een relationele sfeer.

Een dergelijk uitje is niet aan te bevelen maar verboden is het in het algemeen niet, mogelijk dat de schoolregels het wel verbieden.