Bestaat er een wet dat je als kapitein als laatste je schip moet verlaten bij een scheepsramp?

In Italië ligt de kapitein van de Costa Concordia onder vuur omdat hij niet als laatste zijn schip zou hebben verlaten. Maar bestaat die wet wel? Ik kan hem nergens vinden. (los van de morele plicht, ik heb het echt over een wet...)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Artikel 345 Wetboek van Koophandel: De kapitein mag gedurende de vaart of bij dreigend gevaar het schip niet verlaten, tenzij zijne afwezigheid volstrekt noodzakelijk is of de zorg voor lijfsbehoud hem daartoe dwingt. Dit is natuurlijk een Nederlandse wet, maar ik kan me voorstellen dat dit in Italië ook zo is. Buiten dat, de kapitein is verantwoordelijk voor de veiligheid van de passagiers. Als hij zijn snor drukt, kan hij die verantwoordelijkheid niet meer nemen. Dat is hem in ieder geval te verwijten.

Bronnen:
http://lexius.nl/wetboek-van-koophandel/artikel345

Ja, hij is daarna dus ook opgepakt omdat hij vroegtijdig het schip had verlaten

Mijn buurman is kapitein geweest op de grote vaart. Toen ik hem gisteren dezelfde vraag stelde antwoordde hij dat dat nergens in de wet staat, maar dat het wel een ongeschreven regel is binnen de scheepvaart.

ja dat is geloof ik een ongeschreven regel,maar dat is trouwens met alle leidinggevende,ik ken iemand die directeur is van een fabriek,en ook hij moet als er brand is , er zeker van zijn dat iedereen veilig is.

De Zeevaartbemanningswet artikel 4 leden 3 en 4 luiden als volgt: 3. De kapitein en de scheepsofficieren gedragen zich aan boord ten opzichte van de opvarenden, het schip, de lading, het milieu en het scheepvaartverkeer zoals het een goed zeeman betaamt. 4. De kapitein zorgt ervoor dat de bemanning van het schip te allen tijde berekend is voor het verrichten van de werkzaamheden aan boord. Ik kan mij voorstellen dat een kapitein die het schip eerder dan de opvarenden verlaat verweten kan worden dat hij zich niet aan dit artikel gehouden heeft.

Bronnen:
http://www.st-ab.nl/wetten/0995_Zeevaartbe...

L’articolo 1097 stabilisce che il comandante che non scende per ultimo è punito fino a 2 anni. Ma la pena va da 2 a 8 anni se da questo fatto deriva il naufragio o la sommersione, e da 3 a 12 anni se ci sono passeggeri a bordo artikel 1097 van de italiaanse wet bepaalt dat een commandant die niet als laatste zijn schip verlaat 2 jaar gevangenis straf kan krijgen, bij schipbreuk of zinken 2 tot 8 jaar, en indien er passagiers aan boord zijn 3 tot 12 jaar.

Bronnen:
http://www.corriereadriatico.it/articolo_a...

er is inderdaad een wet voor maar het schijnt dat als ze de opleiding volgen dit hen niet kenbaar gemaakt wordt maar goed iedereen in Nederland wordt geacht de wet in kennis te nemen dus eigelijk kort gezegd ja!

Ik denk dat het voortijdig verlaten van het schip wel gekwalificeerd kan worden als verzuim tot hulpverlening, als neergelegd in art. 414 Sr. Hierop staat 3 jaar gevangenisstraf. Toegevoegd na 1 minuut: Ik denk dat naar de Nederlandse wet het voortijdig verlaten van het schip onder omstandigheden wel gekwalificeerd kan worden als verzuim tot hulpverlening, als neergelegd in art. 414 Sr. Hierop staat 3 jaar gevangenisstraf.

Bronnen:
Wetboek van strafrecht

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100