Kun je een incassotraject beginnen tegen een oplichter op marktplaats?

Ik had vorig jaar een processor bij iemand bestelt maar niks opgestuurd gekregen. Heb aangifte gedaan en er zijn meerdere gedupeerden. Zijn adresgegevens zijn bekend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Als je hard kan maken dat er betaald is en niet geleverd is, iets wat in het Burgelijk Wetboek verplicht is, kan dat heel goed.

De overeenkomst tussen jullie is civiel. Je hebt een overeenkomst en als een van beide partijen achterwege blijft dan kan dat heel goed.

Justitie en politie kunnen hier niet zoveel mee. Oplichting is moeilijk aan te tonen tenzij er redelijk veel zaken liggen. Een advocaat of deurwaarder inschakelen is een heel goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan wel, maar is eigenlijk zinloos. Je zou nog enige kans kunnen maken als je dit samen met 20 andere gedupeerden aan gaat pakken. Want ook bij zo'n incassotraject zul je deurwaarders, incassobureaus of zelfs advocaten in moeten schakelen. De kans dat het je veel meer geld gaat kosten, dan dat het je oplevert is dus groot.

Als je weleens naar Tros Opgelicht kijkt, dan weet je hoe lastig het is, om in dit soort gevallen nog geld terug te krijgen, vaak met de enige reden dat er van een kale kip niks te plukken valt. De kans dat zo'n oplichter met dat geld op vakantie is geweest, of het heeft vergokt, is vele malen groter, dan dat hij al die centen netjes op de bank heeft gezet.

Hier is meer te lezen:
http://wantmymoney.nl/blog/2-hoe-werkt-een-incasso-traject
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er aangifte is gegaan en de adresgegevens zijn bekend, dan zou het balletje toch via Justitie moeten gaan rollen. Ik kan me hooguit voorstellen dat ze geen prioriteit geven hieraan. Snelheidscontroles leveren immers meer op.

Even bij de betreffende persoon op bezoek gaan met een verborgen camera of geluidsrecorder en wat vrienden als back-up kan ook nog wel eens wonderen doen, maar hou je wel aan de wet. Als hem op zijn gezicht zou slaan, krijgt hij een boete wegens oplichting, maar jij een celstraf wegens mishandeling.

Wat nog kan helpen is mensen waarschuwen op internet fora voor deze persoon. Als je eenmaal een slechte naam hebt, kom je er echt niet meer makkelijk vanaf. En natuurlijk marktplaats zelf even inlichten.