Waarom is er bij de overgang van 120/130 km naar 100km op de snelweg geen overgangstraject van bv110km? Officieel moet ik nu keihard op de rem trappen

Een uitrijtraject van 110 km p/u over b.v. 1-1.5 km is m.i. beter voor de veiligheid en beter voor de doorstroming...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijk me niet dat je keihard op de rem moet trappen, je ziet tevoren die borden al, en dan ga je niet gassen tot aan dat bord, anders ben je een verrekt slechte autorijder.

Antwoorden (4)

Als je bij de overgang naar een lagere max. snelheid op de rem trapt, ben je natuurlijk gevaarlijk bezig. Als je gewoon het gas loslaat, is je snelheid snel genoeg aangepast.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet voor niets wordt bij werkzaamheden de snelheid vrijwel altijd eerst verlaagd naar 90, en dan pas naar 70 of zelfs 50 ...
Onzinnige vraag dus eigenlijk: het is tenslotte niet verplicht om -tot- aan het bord 100, 130 te blijven rijden!
Gewoon vooruitkijken dus (dat heb je tijdens je rijlessen geleerd toch?)
Bij het rijden is het van belang dat je vooruit kijkt. Als jij je gas los laat op het moment dat het bordje 100 in beeld komt, rij jij bij dat bordje 100 of minder. Daar hoef je niet hard voor te remmen.

In Duitsland is het zo dat je direct na de borden niet geflitst mag worden: Daar is een veel sterkere stimulans om zuinig te rijden, en dus je gas op tijd los laten, en uit laten rollen tot je de juist snelheid bereikt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel een overgangsruimte op de nederlandse wegen.
Er mag niet zonder zeer gegronde reden geflitst worden binnen een aantal meters na een bord. Dat aantal meters hangt af van de toegestane snelheid voor en de toegestane snelheid na het bord. Zie verder de bron ven het OM voor welke afstand bij welke snelheid. (aanwijzing ingaand per 1 januari 2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel is er geen overgangsruimte, gebeurd er direct achter een snelheidsbeperking een ongeval waarbij te achterhalen valt dat een hogere snelheid dan aangegeven mogelijk een oorzaak is keert de verzekering niet uit. Dat er een bepaalde afstand niet gecontroleerd wordt door justitie op snelheid is meer om rechtszaken te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verzekering keert WEL uit (WA). Bovendien kan je deze richtlijnen ook gebruiken om de verzekeraar te dwingen. Per slot zal de wegbeheerder rekening houden met die richtlijnen van het OM en derhalve de borden zodanig plaatsen dat je , rekening houdend met de aangegegeven afstand, tijdig, derhalve voordat er gevaar kan ontstaan, de snelheid aangepast is.
Doet de wegbeheerder dat niet dan zou het logischer zijn om die, mbv de richtlijnen, verantwoordelijk te stellen.
Je kunt dus eenvoudigweg geen autorijden.
Waar heb je,je rijbewijs gehaald dan?
Wanneer je in een andere snelheidszone terecht komt laat je je gas los en blijft met je voeten van de rem af.
Het is nl. toegestaan de auto te laten "uitrollen" tot de verplichte snelheid is bereikt.
Je bent echt levensgevaarlijk bezig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me nu af waar jij je rijbewijs gehaald hebt. Als er een snelheidsbeperking staat geld de snelheidsbeperking vanaf het bord, kan nergens in de wet vinden dat er een uitrol of uitloop afstand is. Dat de snelheid pas na een bepaalde afstand gemeten mag worden met radar opsporingsapparatuur is mooi meegenomen en heeft meer te maken met het voorkomen van onnodige rechtszaken dan met een gul gebaar richting de weggebruiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er een snelheidsbeperking is geldt deze inderdaad vanaf het bord.
Er mag echter tot een bepaalde afstand vanaf het bord niet worden bekeurd en of gemeten,juist ivm het feit dat er van wordt uitgegaan dat er een uitrol mogelijk moet zijn.
Het feit dat er NIET gefotografeerd MAG worden heeft hier alles mee te maken.
Dit is geen gul gebaar naar de weggebruiker maar een veiligheidsmaatregel,juist om te voorkomen dat de automobilist plotseling en onverwacht krachtig op zijn rem gaat staan met alle gevolgen die dat kan hebben.
Heeft NIETS te maken met het voorkomen van "ONNODIGE" rechtszaken!
Natuurlijk is de uitrolafstand niet opgenomen in de wet
De uitrolafstand is voor vrijwel iedere auto gelijk .
Deze afstand wordt wel degelijk in de praktijk aangehouden door de politie en justitie.
Wanneer je na deze gemiddelde afstand nog steeds te hard rijdt,betekend dit dat je niet tijdig vaart geminderd hebt en kun je worden bekeurt.
Binnen deze gemiddelde afstand kun je hooguit,als je zou worden staande gehouden worden gewaarschuwd.
Ik zit vrij dicht bij het vuur dus ga mij niet vertellen dat ik het bij het verkeerde eind heb.
Er is wel meer niet geregeld bij wet in het verkeer,maar er wordt dan uitgegaan van de dagelijkse normale praktijk en ervaringen en er wordt uitgegaan van veiligheid.
Deze gaat zelfs boven de wet!
Cryofiel
12 jaar geleden
De uitrolafstand is zeer sterk variabel. Bij mijn auto varieert de uitrolafstand om van 130 km/u terug te gaan naar 100 km/u van enkele tientallen meters tot vele kilometers. Dit hangt ervan af of ik bergop of bergaf rijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha,ha...je hebt gelijk.
Heb ik ook wel eens last van gehad in Duitsland!