Wie is er aansprakelijk voor de bedoelde (storm)schade?

Als er een net geleegde vuilcontainer, tengevolge van de storm, tegen een auto aan rolt / valt en schade veroorzaakt, wie is er dan juridisch aansprakelijk te stellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

Zoals in alle schadegevallen is de eigenaar van het object verantwoordelijk, in deze dus de gemeente.

Gemeente kan, indien er sprake is van verwijtbaar handelen, de schade verhalen op de gebruiker danwel het bedrijf dat de container geledigd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe is degene van wie die vuilcontainer is aansprakelijk voor de schade. Zijn WA verzekering zal dat ook dekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is de gemeente. Weinig kans op succes.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, dat ben ik. Ik heb hem zelf uit mijn tuin gereden en aan straat gezet. Maar - als ik mijn ton aan straat zet op een plek waar hij ver verwijderd is van geparkeerde auto's, en de vuildienst zet mijn ton na het legen terug op een *andere* plek, vlak naast een auto - ben ik dan nog steeds verantwoordelijk? Mij valt dan toch niets te verwijten? Ik heb immers voorzorgsmaatregelen genomen omdat ik wist dat het zou gaan stormen; het is de vuilnisman die slordig is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad wat er gebeurd is Cryofiel.
"een net geleegde vuilcontainer" die verplaatst is.
Ik vraag me dus af hoe het dan zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De container behoort toe aan de bewoner. Hij blijft weliswaar eigendom van de gemeente maar staat ter beschikking van de bewoner.
Je bent dan ook verantwoordelijk voor de container ook als deze geleegd is.
Bij ons leggen ze de containers trouwens bij storm neer als ze geleegd zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat laatste is wel weer handig - behalve als je zwak en slecht ter been bent, dan kun je je container niet meer oprapen. Maarreh - weet je zeker dat de vuilophalers de tonnen neerleggen, en dat het niet de wind is die zo vriendelijk was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij weg of omwaait is dat ook lastig als je zwak of slecht ter been bent maar daar zijn dan je (goede)buren weer voor toch.
Nee ze leggen ze echt neer vanmorgen nog gezien. Maar wij zitten ook op een open stuk en de containers waaien de weg op anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, de container mag u ook niet meenemen als u verhuist, de container is en blijft een onvervreemdbaar eigendom van de gemeente. De gebruiker kan niet aansprakelijk worden gesteld daar de container voldoende zwaar was toen hij hem aan de rand van de rijbaan stalde, door de gemeentelijke reinigingsdienst is hij geledigd en aan de rand van de rijbaan terug gezet. Gebruiker heeft geen enkele invloed op de wijze hoe en wanneer het gedaan wordt en door de eigenaar is er een verplichting opgelegd om hem op bepaalde dagen tussen bepaalde tijdstippen de container aan de rijbaan aan te bieden ter lediging. Gebruiker van de container kan niet aansprakelijk worden gehouden voor een dergelijke schade, hij heeft totaal geen invloed op het gebeuren. Overigens dient in het Nederlands recht in dergelijke gevallen gewoon de eigenaar van de container aansprakelijk te worden gesteld en niet een derde, zou te gek voor woorden zijn dat als men een huis huurt de bewoner van het huis (gebruiker) aansprakelijk kan worden gesteld voor schades die ontstaan waar hij geen invloed op uit kan oefenen.
De eigenaar van de container is verantwoordelijk en aansprakelijk. dit geldt bijvoorbeeld ook als een dakpan van de woning afwaait en op een auto beland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is de gemeente. Weinig kans op succes.