Is het juridisch gezien toegestaan gebruik te maken van gevonden voorwerpen?

Als je een voorwerp vindt ben je verplicht dit aan te geven bij de gemeente (of in een aantal gevallen de politie), daarna kun je het voorwerp in veel gevallen zelf bewaren tot een eventuele eigenaar het komt opeisen, na een bepaalde tijd kun je dan eigenaar worden.

Als de eigenaar komt is hij een redelijke vergoeding verschuldigd voor het bewaren / onderhouden van het voorwerp, je mag het voorwerp zelfs weigeren terug te geven als deze vergoeding niet is voldaan en als de eigenaar dit niet binnen een maand betaalt wordt hij geacht het eigendom op te geven.

Mag je juridisch gezien dan wel gebruik maken van een gevonden voorwerp, waarbij sprake kan zijn van slijtage of andere gebruikssporen?

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S. als je bijvoorbeeld een fiets vindt, mag je er dan op rijden? Of een kledingstuk, mag je dat dragen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (4)

Neen. Je bent immers geen eigenaar. En je hebt zelfs onderhoudsverplichtingen; als je het voorwerp zelf bewaart, moet je voor het onderhoud ervan zorgen. Het voorwerp moet in dezelfde staat blijven. Als de rechtmatige eigenaar zich meldt, is deze verplicht eventuele aantoonbare onderhoudskosten en onkosten voor de opsporing van de eigenaar binnen een maand te vergoeden. Als de eigenaar niet op tijd betaalt dan word jij de eigenaar.
(rest de vraag of je gevonden geld dan op de bank mag zetten om rente te beuren...)
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, goede vraag wat je dan met een geldbedrag zou mogen. De eigenaar wordt er tenslotte niet slechter van als je het op de bank zou zetten en het lijkt me ook niet dat hij aanspraak kan maken op de rente.
Die eigenaar is jou niets verschuldigd als jij zijn eigendom gevonden hebt.Dus jij kunt geen beloning eisen of het weigeren aan de persoon terug te geven als zijn beloning jou niet bevalt daar het ZIJN eigendom blijft.Als hij jou een beloning wil geven is dat gewoon van zijn zijde,hij is niets verplicht.Maar jij hoeft zijn eigendom niet te onderhouden.Als jij een lederen jas vind bijvoorbeeld die in het leervet gezet moet worden omdat deze uitgedroogd is hoef jij dat niet te doen.De fiets die je hier als voorbeeld stelt zou ik niet op rijden daar hij het je knap moeilijk kan maken door te beweren dat jij deze ontvreemd hebt met een hoop gezeur als hij jou erop ziet rijden.Hij kan namelijk straks gaan beweren dat dat alles wat er aan stuk is door jou gedaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Burgerlijk Wetboek, boek 5, artikel 10 lid 1 luidt toch echt: "1. Hij die de zaak opeist van de gemeente of van de vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, is verplicht de kosten van bewaring en onderhoud en tot opsporing van de eigenaar of een andere tot ontvangst bevoegde te vergoeden. De gemeente of de vinder is bevoegd de afgifte op te schorten totdat deze verplichting is nagekomen. Indien degene die de zaak opeist, de verschuldigde kosten niet binnen een maand nadat ze hem zijn opgegeven, heeft voldaan, wordt hij geacht zijn recht op de zaak te hebben prijsgegeven." Dus het eerste gedeelte van je antwoord lijkt niet te kloppen. Ook kan ik hier uit afleiden dat er wel degelijk sprake dient te zijn van onderhoud. Nu zal de jas die jij noemde niet door de vinder in nieuwstaat hersteld dienen te worden, maar het lijkt me wel dat deze in de staat moet worden gehouden waarin hij gevonden is (voor zover dit in redelijkheid kan met het desbetreffende voorwerp).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgelopen zomer heb ik tot 2 x toe een portemonneee gevonden met bank bibliotheekpassen rijbewijs id kaart en geld.Deze zijn gewoon teruggegeven aan de eigenaar en eigenaresse zonder dat men daarvoor vindersloon voor hoeft te geven.Hoe zou jij het vinden als jij je portemonne met je hele hebben en houden kwijt was en ik zou als vinder €200,= er voor vragen ? En dat artikel uit het wetboek heb ik in dat geval gewoon maling aan.Dat geldt als het een weggelopen hond/kat of weggevlogen vogel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat ik het zo zou doen, ik heb ook wel eens een portemonnee gevonden en die heb ik gewoon teruggegeven waar mogelijk. Punt is een beetje dat wat je in je antwoord schrijft volgens mij niet klopt (maar daar ga ik nog wel eens nader naar kijken) en dat het niet echt antwoord is op de vraag die ik stel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mlodewijk, ik zeg niet dat je geheel ongelijk hebt maar uit dat artikel maak ik eigenlijk op dat de onkosten die gemaakt zijn voor het in bewaring houden vergoed dienen te worden. Als ik bijvoorbeeld een hond vind in een bos, vastgebonden aan een boom en volledig verwaarloosd en met zwaar lichamelijk letsel....dan ben ik verplicht deze hond naar de dierenarts te brengen. Als de dierenarts de kosten voor operaties en dergelijke op mij zou verhalen ( € 750,= om maar een voorbeeld te noemen), dan betaal ik die en kan ik die onkosten weer verhalen bij de eigenaar als die hem komt ophalen op aandringen van de politie of als de politie hem opgespoord heeft. Als ik een fiets van iemand vind (waarvan ik niet weet dat die vermist wordt is het zo en zo het ontvreemden van een bezit van iemand...ik heb niet het recht die fiets mee te nemen), en ik bewaar hem in mijn schuur dan maak ik geen onkosten dus hoefd de eigenaar mij niets te betalen. Datzelfde geldt voor een portemonee, als er €10.000 euro in zit bijvoorbeeld zo het redelijk zijn als ik 100 euro vindersloon zou krijgen, maar verplichten kan ik hem er niet toe, ik heb er immers geen onkosten aan gehad om die portemonee te bewaren, het is en blijft een geschenk. Ik vind het antwoord hier wel heel goed, een + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt, de onkosten en het vindersloon zijn inderdaad twee verschillende dingen. Mijn vraag gaat echter over of je het gevonden voorwerp mag gebruiken en daarover zie ik weinig terug in dit antwoord.
Nee dat mag niet, na een jaar mag je er mee doen wat je wil.
Hierbij is het 5de Burgelijk Wetboek van toepassing.

De vinder die aan de hem in artikel 5 lid 1 gestelde eisen heeft voldaan, verkrijgt de eigendom van de zaak één jaar na de in artikel 5 lid 1 onder a bedoelde aangifte of mededeling, mits de zaak zich op dat tijdstip nog bevindt in de macht van de vinder of van de gemeente.
Is de zaak anders dan op haar vordering aan de gemeente in bewaring gegeven en valt zij onder de niet-kostbare zaken, aangewezen bij of krachtens een algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 12 onder b , dan is lid 1 niet van toepassing en is de burgemeester drie maanden na de inbewaringgeving bevoegd de zaak voor rekening van de gemeente te verkopen of haar om niet aan een derde over te dragen of te vernietigen.
Is de zaak in bewaring gegeven aan de gemeente en is noch lid 1, noch lid 2 van toepassing, dan is de burgemeester één jaar na de inbewaringgeving bevoegd de zaak voor rekening van de gemeente te verkopen of haar om niet aan een derde over te dragen of te vernietigen.
De vorige leden gelden niet, wanneer de eigenaar of een ander die tot ontvangst van de zaak bevoegd is, zich daartoe heeft aangemeld bij degene die de zaak in bewaring heeft vóórdat de toepasselijke termijn is verstreken of, in de gevallen van de leden 2 en 3, op een tijdstip na het verstrijken van de termijn, waarop de gemeente de zaak redelijkerwijs nog te zijner beschikking kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je als particulier een voorwerp vind ben je verplicht hiervan aangifte te doen.
Je hebt de keus het gevondene in bewaring te geven bij de gemeente of politie.
In de praktijk komt het er over het algemeen op neer dat het gevondene afgegeven dient te worden bij de politie en heb je er verder niets meer mee te maken.
Het in bewaring geven aan de particulier die het gevonden heeft zal in de praktijk dan ook tot de zeldzaamheden behoren.
Ligt het gevondene in bewaring bij gemeente of politie zijn daaraan kosten verbonden (personeelskosten,opslagkosten en evt. onderhoudskosten).
Wanneer je echter als particulier iets in bewaring houdt (wat zoals gezegd een zeldzaamheid zal zijn) heb je niet het recht "kosten" in rekening te brengen,want je maakt zelf geen kosten om iets te bewaren en dus heb je ook geen recht op vergoeding van wat dan ook.
Wanneer de rechtmatige eigenaar zijn verloren artikel komt ophalen binnen de daartoe gestelde termijn van 1 jaar ben je verplicht dit aan hem terug te geven.
Je kan hem/haar niet verplichten "kosten" te betalen,want die zijn er niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor wat betreft gebruik maken van het gevondene is het antwoord heel eenvoudig: Het is niet jouw eigendom dus dien je,je ook als zodanig te gedragen en GEEN gebruik te maken van hetgeen je gevonden hebt.
Doe je dit toch ben je zelfs strafbaar bezig en/of dien jijzelf als de rechtmatige eigenaar zijn spullen komt ophalen een vergoeding (huur en waardevermindering) voor het gebruik van zijn/haar spullen te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt, indien je ze hebt gemaakt wel degelijk recht op een vergoeding van kosten, je hebt eveneens het recht het voorwerp vast te houden tot die betaald is als ik het goed gelezen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het kan ook zijn van niet. Ik zoek het nog wel even uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in mijn antwoord gezegd dat je als particulier geen kosten hebt wanneer je iets wat je gevonden hebt bewaart voor de rechtmatige eigenaar.
Gemeente of politie maken wel kosten om iets te bewaren,want deze beschikken over personeel/opslagplaats.
Ik zou niet weten welke KOSTEN een particulier maakt voor het bewaren van iets wat hij/zij gevonden heeft.
Noem mij eens een voorbeeld van wat deze kosten zouden kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste haalde ik op de een of andere manier de kosten en het vindersloon door elkaar, dus in zoverre heb je natuurlijk helemaal gelijk. Ten tweede, de kosten kunnen ook in redelijkheid gemaakte kosten zijn die je gemaakt hebt om de eigenaar te vinden. Als je dus, ik noem maar een dwarsstraat, vanwege het belang van het gevonden voorwerp voor de eigenaar vind dat je moet adverteren in een landelijk dagblad om deze te vinden en je kunt aannemelijk maken dat het niet op een minder kostbare manier kon dan heb je mogelijk wel recht op die vergoeding. Maar inderdaad daar zal bij particulieren en bijvoorbeeld een gevonden portemonnee niet zo gauw sprake van zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is het natuurlijk zo dat als je daadwerkelijk kosten gemaakt hebt zoals in jouw voorbeeld het plaatsen van een advertentie om de eigenaar te vinden,je wel het recht hebt deze kosten op hem/haar te verhalen.