Kun je een parkeerboete krijgen in de situatie dat je tijdelijk alleen met munten kunt betalen en je hebt te weinig muntgeld?

Vandaag geparkeerd bij een plek waar een parkeerautomaat staat. Op de automaat een briefje dat de pin/chip tijdelijk defect is en dat er alleen met muntgeld betaald kan worden.
Ik had alleen een muntje van 2 euro en een muntje van 20 cent.
Per 10 cent kun je 6 minuten parkeren. Ik verwachtte 20 minuten nodig te hebben, maar de automaat zou geen wisselgeld geven.
Om dan 2 Euro te betalen (oftewel 2 uur) vond ik overdreven, dus ik besloot de gok te nemen.

Gelukkig geen papiertje onder mijn ruitenwisser gekregen, maar ik vroeg me af of ze me een boete hadden kunnen geven of dat ik eventueel een punt had voor bezwaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

Het is altijd mogelijk om bezwaar aan te tekenen tegen een bon, maar waarschijnlijk krijg je toch geen gelijk. Dat lukt waarschijnlijk wel als de automaat defect is, maar dan kan je ook niet betalen.
Je kon gewoon 2 dingen doen.
1) Gaan wisselen en dan aanvullen.
2) De rest van de parkeertijd schenken aan degene die na je komt.

Ja, je kunt dus een parkeerbon krijgen en de tarieven zijn veel hoger dan 2 euro -/- de tijd die je nodig had. ;-)
Ik heb altijd bewust kleine munten in mijn auto.

Toegevoegd na 6 minuten:
O ja, het is misschien wel een beetje laat. Maar alsnog hartelijk dank aan de twee lieve mensen in Utrecht van wie ik 20 cent cadeau kreeg die ik tekort kwam voor het parkeren daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als dat was gezien had je een boete kunnen krijgen. De parkeerwachters kunnen je geen uitzondering geven omdat je dat ook als smoesje kon gebruiken om niet te betalen. Bezwaar kun je hebben maar je zou geen gelijk krijgen. Er wordt van je verwacht dat je betaalt als je wilt parkeren. Al kom je 5 ct tekort zul je geen uitzondering krijgen jammer genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik had gelukkig mazzel, vind het alleen krom.
+
Ja zeker kun je daar een boete voor krijgen. Het maakt niet uit waarom jij geen bonnetje hebt. De verantwoordelijkheid om te betalen ligt bij jou.
Wel of geen werkende parkeermeter in de buurt? Jouw probleem!
Wel of geen munten/chipkaart? Jouw probleem!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
+
Ja je bent verplicht om zelf een ander automaat op te zoeken om te betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De min is niet van mij, maar de automaat in kwestie is de enige in enkele vierkante kilometers omtrek, dus een andere opzoeken was niet echt een optie.
Ja dat kon. Agenten maken echt geen uitzondering. Ook al waren de betaalmiddelen niet zoals ze zouden moeten werken, dat maakt ze niks uit. Want ja, jij kon net zo goed wél met die €2 betalen. Of een andere parkeerplek zoeken. Dat maakt vor agenten vrij weinig uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt zelf al: ik neem de gok , dus je geeft zelf eigenlijk al antwoord. Ja hier kunnen ze je een bon voor geven , hun hebben geen boodschap aan het feit dat jij te weinig muntgeld had , hun redenering is dan dat je die 2 euromunt erin had moeten gooien.