Mag een agent een gewapende man op zijn gezicht slaan?

Ik zag op tv dat een gewapende man wegliep en toen schoten ze hem in zijn been, waarna hij plat op zijn rug ging liggen. Toen sprong een agent op hem en nog een paar en een agent leek te man terwijl hij lag in zijn gezicht te slaan. Mag dat als agent?

Toegevoegd na 4 minuten:
Na het schot in zijn been viel hij op zijn rug plat op de grond en het wapen zat in zijn hand, alleen zijn hand met het wapen lagen langs zijn lichaam op de grond.

Toegevoegd na 6 minuten:
In politie op je hielen dus wel in het buitenland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (6)

als op hem gericht wordt wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die worden aangehouden willen nog al eens in een agent zijn gezicht spugen. wat moet de agent dan doen waarschijnlijk zag je dat hij het gezicht weg duwd van hem af.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hij sloeg echt
Ik mag aannemen dat men de arrestant zo snel mogelijk wil ontwapen. Een klap in het gezicht kan de arrestant even afleiden zodat een andere agent zich van het wapen meester kan maken.
Ik neem aan dat in levensbedreigende omstandigheden (het pistool kan afgaan en dan kan er altijd wel iemand worden getroffen) er ruimte is voor het toegepaste geweld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de VS neemt de politie het niet zo nauw met de regeltjes. Kans is groot dat het niet mag maar dat het 'gedoogd' wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk een optie
In andere landen kan het natuurlijk anders zijn, in NL mag een agent 'gepast geweld' gebruiken. Dus iemand tackelen die wegrent bij aanhouding mag, op iemand schieten die zelf dreigt te schieten mag, en iemand een trap of klap verkopen om te ontwapenen mag ook. Wat niet mag, is geweld gebruiken wanneer iemand bijvoorbeeld al op de grond ligt en ontwapend is, of wanneer iemand zich vrijwillig overgeeft.

In dit geval lijkt het me, zoals je het omschrijft, dat het niet nodig was om deze man te slaan. Niet als ze zo het wapen uit zijn hand hadden kunnen pakken. Als hij bijvoorbeeld nog een vinger om de trekker had, zou zoiets wel weer 'gepast' kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens is een term als 'gepast geweld' natuurlijk zo subjectief als de neten, dat begrijp je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Nederlandse agent mag dit niet.

Een Nederlandse agent mag het persoon pas daadwerkelijk benaderen als die het vuurwapen bij de verdachte verwijdert is of als de verdachte niet meer in staat is om te vuren.

Een Nederlandse agent zal ook niet schieten om de verdachte tot stilstand te brengen maar om de verdachte te ontwapenen, lukt dit niet zal een agent niet tot arrestatie maar tot achtervolging over gaan.

Een Nederlandse agent is zeer terughoudend in het gebruik van zijn vuurwapen, het gebruik van een vuurwapen geeft een letsel dat altijd aanwezig blijft, ook is het risico dat in ons dichtbevolkt landje een onschuldige passant geraakt wordt enorm groot.

Over buitenlandse situaties kunnen we in principe weinig uitspraken doen, elk land heeft zijn eigen geweldsinstructies, in de VS heeft zelfs elke stad zijn eigen regels echter de zaak Rodney King laat toch duidelijk zien dat overmatig geweld ook in de VS niet wordt getolereerd.