Klopt het dat Maastricht als eerste stad in Limburg 'poezenbelasting' wil gaan invoeren om overlast terug te dringen?

Ik vind het een geweldig idee om huiskattenbelasting op te leggen en weet dat ze er bij onze Oosterburen ook aan werken. Op internet kan ik er echter niets over terugvinden. Er stond blijkbaar ook iets in het artikel over nauwere samenwerking tussen de NRW deelstaat en Limburg. In het begin zal het even rommelig verlopen en zullen er mensen zijn die hun poesiemauw snel dumpen, maar later zal het beslist onder controle zijn. In welk magazine of welke gazet (Of welke internetpagina) stond het artikel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb net de gemeente besluiten door genomen, kan daar niets over vinden, zou het initiatief zeker toejuichen als ze ook onderdak gaan regelen voor die dieren die door invoering van de belasting hun thuis dreigen te verliezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, die opvang zal in het begin even rommelig gaan verlopen. Maar ze zouden ze kunnen onderbrengen bij mensen die niet zoveel inkomen hebben en betreffende poes nog een fijn leventje willen bezorgen. Uiteraard wel geregistreerd (Gechipt)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee gelukkig niet. Heb mijn kat binnen. Kattenbak ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ast36850 Juist die mensen komen dan in de problemen, zij kunnen de belasting dan niet meer opbrengen en zetten hun dieren dan op straat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was maar een idee, Th. Wellicht heb je gelijk. Misschien gaan ze afbouwen. Eerst steriliseren of zo. Ik weet het niet. Maar ik sta wel achter het voorstel.

Antwoorden (1)

Nee hoor, dat bericht klopt niet. Volgens de Nederlandse wet mogen gemeenten alleen hondenbelasting heffen.

Elk jaar, vlak voor 1 april, komen er weer berichten in het nieuws over kattenbelasting. Onzin dus. Bovendien is het onuitvoerbaar: behalve dat het oncontroleerbaar is, komen veel katten ook nooit buiten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wel loopt er in Limburg een onderzoek naar het steriliseren en castreren van verwilderde katten als alternatief voor afschot. Zo wil men het aantal verwilderde dieren terugbrengen en de wilde kat te beschermen.

In België gaat men nog een stapje verder: daar wil de regering dat in 2016 alle huiskatten gesteriliseerd én geregistreerd zijn.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, in België is men dus alweer een stapje verder! Goed zo. Nu de daadwerkelijke uitvoering nog.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, ik vind het een prima initiatief van België, dat navolging verdient. Het zou ook in ons land heel wat dierenleed voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens! En niet meer die briefjes bij de supermarkt "Gratis nestje katjes op te halen". Ik denk dat velen een gruwelijke toekomst tegemoet gaan bij een dergelijke actie. Was er onlangs niet een bericht op internet over iemand die een jong poesje aan een slang voerde? In de VS? Enfin, de jacht op die persoon is inmiddels geopend.