Is het strafbaar om bij de bijeenkomst van de 5/12 man bekend te maken dat hij niet bestaat?

Even 5/12 voor de eventuele verl te jonge gv'ers.

Is het srafbaar? Wat kunnen ze tegen je doen? En is de situatie wel is voorgekomen?

En nee ik ben niks van plan;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verl=veel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien, als de reactie erg heftig is, krijg je zo'n zelfde situatie als die met de damschreeuwer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het grote feest van de goede man? Haha, kan me niet voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bestaat wel.
Vergelijk: een man gaat van huis, trekt op zijn werk een politieuniform aan en is politieagent.
Is hij dat wel of niet echt?
Zo ook met die 5/12-er.
Het enige dat niet helemaal klopt is dat met die cadeautjes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat deze vraag gaat over (de vrijheid van) geloof aantasten hoort deze thuis in de categorie religie.

Antwoorden (6)

Nee het is niet strafbaar, maar sommige ouders / kinderen zullen het niet op prijs stellen. en waarom zou je het ook doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, er is geen wet die het verbiedt, het maakt ook verder niks uit, ze blijven toch wel geloven. Mama en papa verzinnen er wel iets op (moet natuurlijk niet te vaak gebeuren dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier werd het pas echt ' leuk' toen alleen de jongste nog geloofde en zijn oudere broers mij allerlei vragen stelde in zijn bijzijn, om mama's creativiteit te testen. Zoals waarom verkopen ze inpakpapier, en hoe gaat het nu op een dak en waarom zie je ' hem' nooit als de pakjes komen enz. Al deze vragen en mijn verzonnen antwoorden hebben nooit iets aan het geloof afgedaan. Heeft wel de grote broers de nodige blauwe plekken op geleverd vanwege ' schoppen' onder de tafel;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha ha leuk verhaal nelly
Heb zo het vermoedde dat er wel een GV'er is die dergelijke ongein direct meld bij het beheer en deze zullen de opmerking zo snel mogelijk verwijderen.

Toegevoegd na 22 minuten:
Foutje, dacht dat het enkel ging over deze site.

Doe je het in het openbaar is er weldegelijk iets aan te doen als je het doet in een groep met kinderen met begeleiding.

De actie heeft dan een opruiend karakter en kan bestraft worden naar gelang de impact op de groep.

Zie hier voor het wetboek van strafrecht artikel 131, hier staat een maximale straf van vijf jaar op en / of een maximale geldboete van 18.500Euro op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar het gaat niet over hier op de site;)
Het feit zelf is niet uitdrukkelijk opgenomen als strafbaar feit. Wel kent ons wetboek enkele zogenaamde 'kapstokbepalingen' waar men verschillende daden die zelf niet strafbaar zijn aan 'op kan hangen', indien het wenselijk is dat dit bestraft wordt. In dit geval zou je kunnen denken aan 'verstoring van de openbare orde'.

Wanneer iemand bij een bijeenkomst van Sinterklaas roept dat deze niet bestaat, kan ik me voorstellen dat dit de nodige tumult en verontwaardiging veroorzaakt onder de aanwezigen. Dat is in zo'n geval, afhankelijk van de omstandigheden, waarschijnlijk voldoende voor een aanhouding vanwege deze gedraging.

Zo werden vorige week tijdens een intocht een aantal personen gearresteerd die protesteerden tegen het fenomeen van Zwarte Piet, wat in hun ogen een uiting van racisme is. Hoewel het een vreedzame demonstratie betrof, werden zij ook vanwege verstoring van de openbare orde aangehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je zal waarschijnlijk de roe krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je gaat mee naar Spanje !!