Mag ik een lening verstrekken zonder vergunningen ?

Ik ben een tijd geleden op het idee gekomen om bij mij op school voor jongeren die op dit moment niet hun telefoonrekening kunnen betalen deze te betalen in een vorm van een lening.
In ruil daarvoor krijg de telefoon als onderpand de desbetreffende persoon heeft dan 4 maanden om het X bedrag + rente terug te betalen anders is na die 4 maanden de telefoon van mij.

Mijn vraag is mag ik dit zomaar beginnen ?

Het gaat voor een kleine doelgroep bij ons op school en er wordt daar ook reclame voor gemaakt.

Zo niet, Welke dingen moet ik dan doen om dit alsnog dan te beginnen.

Alles wordt op papier gezet dus ik moet zeker weten dat ik volledig in mijn recht sta wanneer ik dit begin.

Groet

Nick Kessels

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K

Antwoorden (4)

Bij mijn weten is hier niets illegaals aan. Jij verstrekt een lening waarbij een telefoon als onderpand wordt afgegeven. Wanneer alles netjes op papier staat en in tweevoud wordt ondertekend (dus door jou en de schuldenaar) is het volgens mij rechtsgeldig. Ik kan me voorstellen dat het 'tricky' wordt als je rente gaat berekenen. Maar met een telefoon als onderpand zal dat niet de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Want jij 'fungeert' eigenlijk als een soort pandjeshuis en die vragen ook altijd rente als je je spullen terugkoopt. 10% of 15% van het geleende bedrag. Maar die staan natuurlijk ingeschreven bij de KvK en betalen belasting over hun winst. Dan is het ook nog zo, dat iemand die zijn telefoon aan jou wil verpanden, 18 jaar of ouder moet zijn. Is hij dat niet, dan zal hij (schriftelijke) toestemming moeten hebben van zijn ouders. En hij (of de ouders) moet een geldig legitimatiebewijs overleggen en het liefst ook een aankoopbewijs van de telefoon, waarvan jij een kopie kunt maken, zodat jij zeker weet dat het toestel van hem is, en niet gestolen. Ik weet niet of je dit allemaal zomaar mag doen. Dus bij nader inzien moet ik mijn eigen antwoord eigenlijk een - geven ;)
Naar de letter van de wet (Wft) mag dit niet. Maak er 3 maanden van want volgens mij dan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.afm.nl

Toegevoegd na 6 minuten:
De AFM vindt het vooral belangrijk, dat mensen niet zomaar geld gaan lenen en dan later daardoor in de problemen komen.

Ik vermoed dat je niet zomaar aan kinderen geld mag gaan uitlenen, de ouders zouden dan toestemming moeten geven (nog los van de kwestie v/d vergunning).

Ik zou de oplossing in een andere richting zoeken (bv. bied kinderen de mogelijkheid om het geld zelf te verdienen), dan omzeil je het vergunningprobleem en leren kinderen - op een leuke manier - om een stukje eigen verantwoordelijkheid te nemen
12 jaar geleden
Neen.

En voor deze vorm van leningverstrekking zal je nooit een vergunning krijgen.

Wat jij wilt gaan doen is zo iets als een lommerd (pandjeshuis), tot op heden is zover ik weet daar geen vergunning nodig van het AFM, echter doe je zaken met personen die wettelijk nog handelsonbekwaam zijn.

Minderjarige mogen volgens de wetgeving nog geen handelingen verrichten betreffende koop, verkoop en ander financiële daden (lening verstrekken of aangaan).

Indien jij een lening aan een minderjarige wilt verstrekken zal jij daar toestemming voor moeten hebben van de ouders.

Overigens zitten we dan nog met het probleem van de simkaarten met abonnement, deze zijn niet zomaar overdraagbaar, zolang jij die telefoon onder je hebt zal je ook de abonnementskosten moeten vergoeden of het abonnement op ju naam zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Dat van die simkaarten is natuurlijk onzin. Wanneer ik mijn telefoon als onderpand zou afgeven bij een pandjeshuis, haal ik de simkaart eruit en gebruik een oud toestel om toch nog te kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de abonnementskosten blijven ook gewoon voor de abonnee, niet voor de leningverstrekker ..hoe kom je daar nou bij???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mobile telefoon waar een abonnement op is afgesloten is waardeloos zonder simkaart, ze zijn namelijk niet simlockvrij.
Zelfs de nieuwste Blackberry is waardeloos of alleen te slijten in het illegale circuit, pandnemer zal dan ook altijd vragen een simlockvrij toestel is of heeft er graag de simkaart erbij. Als de pandnemer dus het toestel met simkaart onder zich heeft en na verloop van tijd verbeurt verklaard zal hij als nieuwe eigenaar van de simkaart ook het abonnement moeten overnemen. Iets verder nadenken voordat je begint te schreeuwen lijkt me nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet altijd en zeker niet met duurdere toestellen die voor een prikkie met een abonnement geleverd worden.