Mag iemand, wettelijk gezien, 's morgens om 7.30 uur in een woonwijk met een bladblazer (ongeveer 75-110 decibel) aan de gang gaan?

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik ben vergeten te zeggen dat het niet om een bedrijf gaat die dit doet maar 2 particulieren, en 2 bladblazers.
Ergens heb ik gelezen dat het per gemeente geregeld is en per gemeente verschillend kan zijn. Ook dat er matig geluid gemaakt mag worden tussen 8 en 10 uur en daarna mag harder geluid tot 22.00 uur?
Het is nogal verwarrend dus ik hoop dat jullie er het fijne van weten :-)

12 jaar geleden
in: Wetgeving
19.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit een heel verschil tussen 75 en 110 he! En 110 zal het wel niet zijn want 110 is ongeveer een laagvliegend vliegtuig
Kristal
12 jaar geleden
Ik heb het opgezocht op internet en blijkbaar is niet elke bladblazer gelijk. Vandaar die marge.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hier helpt één ding tegen: oordopjes. Als ik last heb van rumoerige/lawaaiige/feestende buren: oordopjes en ik slaap als een roosje. Zelfs 's ochtends word ik niet wakker van andermans herrie. Een uitkomst in het weekend (door de week gaat de wekker) en die moet ik wél horen. ;)
Kristal
12 jaar geleden
Ja Steenuiltje, ik heb ook al oordopjes gekocht ;-) maar vroeg me toch af hoe dat wettelijk zat.
Ivana
12 jaar geleden
Mijn antwoord is verwijderd. Ik zei dat bij ons de vuilnisbakken ná 7 uur mogen worden buitengezet. Dat geeft een hels lawaai. Duidt er dus op dat de gemeente 7 uur de grens vindt voor het opheffen van de nachtrust. Ik stel me dus voor, dat je ook vanaf dat moment met ander lawaai aan de gang kunt gaan. Wat was er dan gek aan dit antwoord?
Kristal
12 jaar geleden
Dat was zéker niet de bedoeling Ivana!! Je antwoord was prima maar de reactie van Jack daarop zo respectloos naar jou toe dat ik de moderators gevraagd heb zijn reactie te verwijderen! Ze hebben blijkbaar de hele vraag verwijderd.
Ik zou gewoon opnieuw antwoord geven!
Ivana
12 jaar geleden
Kristal fijn dat je het even uit de doeken doet. Ik begreep het niet. Bedankt dat je het voor mij hebt opgenomen. We laten het maar zo!
Kristal
12 jaar geleden
Ivana, dat is oké hoor maar we doen het wel eens vaker, dat we dan gewoon nog eens het antwoord geven. Maar daar ben je natuurlijk helemaal vrij in ;-)

Het beste antwoord

De gemeente waarin jij woont die bepaalt de tijd waarop begonnen mag worden met herrie maken. Informeer eens bij jouw gemeente wat de AGP (algemene gemeentelijke bepaling) hierover heeft vastgelegd. Vele gemeentes hebben deze AGP compleet op hun website staan.
amc
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook amc, ik heb er al naar gezocht op internet, maar er is zoveel informatie dat ik niet kan vinden wat ik zoek. Dank je voor je reactie! +1
Kristal
12 jaar geleden
Dit is uiteindelijk het beste antwoord omdat het het juiste is. Ik heb inmiddels mijn buren bedankt dat zij later beginnen met de bladblazer en inmiddels groeten zij mij ook weer ;-) Dank jullie allemaal voor het meedenken, ik zat er echt mee.

Andere antwoorden (7)

Zover als ik weet mag je pas na 10 uur smorgens lawaai maken.
Dus het antwoord is nee.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je!
Kristal
12 jaar geleden
Jack, fijn dat je wilt reageren, maar het zou nog fijner zijn als dat met meer respect kan naar mensen toe die de moeite nemen om te antwoorden. En zoals je hebt kunnen lezen heeft een bouwbedrijf blijkbaar ontheffing nodig om zo vroeg te kunnen werken.
Voor geluidsoverlast van buren zijn geen wettelijke geluidsnormen vastgelegd. Wel heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) een Handreiking burenlawaai opgesteld met oplossingen voor geluidshinder van buren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er van af of dit persoon of bedrijf een ontheffing heeft aangevraagd bij de gemeente. Bouwbedrijven maken ook herrie en beginnen vaak ook rond die tijd, maar dan hebben ze wel een vergunning aangevraagd.

Bij een particulier mag dit pas na 10.00 uur (als deze al zo veel herrie maakt 75 - 110 dB, hoe kom je aan die getallen?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat heb ik opgezocht op internet, blijkbaar is er nogal een verschil tussen de bladblazers. Maar het gaat om een particulier, 2 eigenlijk, en ook 2 bladblazers dus :-$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die decibellen tellen dan als je hem in de hand hebt. Dus dan ligt het ook nog een beetje aan de afstand naar jou toe. Ik zie alleen geen verschil in overlast of het nou een bedrijf of een particulier is, het blijft vervelend als je toevallig nog niet op hoeft te staan :-)
Kristal
12 jaar geleden
De eerste morgen schrok ik zo dat ik mijn bed uitvloog want ik dacht dat er een apparaat in mijn huis op hol geslagen was ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou net zeggen, afstand is nog al afhankelijk van de hoeveelheid dB.
Ja dat mag zelf een half uur eerder!
Zie ook de link die ik toe heb gevoegd.
Je kan in de wet geluidshinder ook de hoogte van het aantal decibel lezen wat toegestaan is.
Dus helaas wordt je er wel vroeg wakker van, maar het mag dus wel ( maar ach dan heb je nog wat aan je dag)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie een stukje uit onderstaande link, min of meer standaard is blijkbaar 9 uur maar ik denk zelf dat bijna elk bouwproject dan speciale toestemming heeft want die beginnen meestal om 7:30 hr

hoelaat de Bouwvakkers mogen beginnen met lawaai maken?
hangt af van de Gemeentelijke Verordening.
Stel dat de Bouwvakkers 's morgens alom 5 uur willen beginnen dan moeten ze dit ten eerste bij de gemeente aanvragen en 2. ze dienen ook indien ze hiervoor toestemming van de Gemeente hebben gekregen, de bewoners van de bewuste wijk en omgeving in kennis te stellen.
Maar in de regel is het zo, dat de Bouwvakkers pas om 9 uur mogen beginnen, tenzij ze speciale toestemming gekregen hebben om hier vanaf te wijken.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Hoe zou het met particulieren zijn denk je?
amigo
12 jaar geleden
Tja in theorie hetzelfde. De 9 uur grens staat denk ik. Echter, als iemand niet ELKE dag kabaal maakt denk ik dat de buren (als goede buur) een oogje dichtknijpt als iemand eens aan het verbouwen is en een paar dagen vroeg begint Probleem is gewoon als het je ergert en het is heel vaak, wat doe je doen, spreek je ze erop aan is er kans op ruzie. Heb je dat er voor over? De meeste mensen zitten denk ik knarsentandend te balen en doen niks. Misschien kun je er eens een grapje over maken, zeg je, wat fijn dat jullie al die troep altijd zo netjes opruimen maar weet je dat dit nog een olifant zou wekken, ik ben ZO dol op uitslapen, zou het iets later mogen. Als ik de "herrie-buur" was (en me van geen kwaad bewust) zou ik HEEL graag willen dat iemand het even komt vertellen
amigo
12 jaar geleden
o ja, wat ik mezelf altijd voorhoud ALS ik al eens denk: kan het wat minder: OK maken jullie nu maar herrie dan hoef ik me iets minder druk te maken als mijn kinderen weer eens keihard gillen in de tuin Daar zeg ik meestal ook wat van maar als ze HEEL veel lol hebben denk ik dan, OK naast elkaar leven IS nu eenmaal soms wat last, nu wij dan maar een keer
Kristal
12 jaar geleden
Nou... ik heb met ze gesproken, en zij wisten heel goed wat ze deden. Ze vertelden mij dat ik dan maar op tijd naar bed moest gaan zodat ik eerder op kon staan... Evengoed heeft het geholpen, ik heb nu 2 ochtenden geen lawaai meer :-)).
Er is weinig tot niets aan te doen als in een gesprek met de desbetreffende buren aangeven waarom jij het op dit tijdstip hinderlijk vindt.

Er is in de wet omtrent dit niets geregeld, enkel de geluidsnormen die dagelijks in een woning mag zijn is geregeld en dan gaat het om een gewone werkdag over de gehele dag genomen en niet een periodieke overlast van een bladblazer of zaagmachine.

De wet heeft kent alleen een nachtperiode waarin het geluid van de buren tot een minimum beperkt zijn, deze periode ligt tussen 22.00u. 's avonds en de volgende ochtend 07.00u..

Nogmaals:

Ga in gesprek met de buren, mochten deze geheel geen gehoor geven kan je nog altijd overwegen de wijkagent te verzoeken om te bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Ik heb 3 dagen geleden al met ze gesproken. Zij waren daar niet blij mee en vonden mij minachtend zo'n Lángslaper... :)
Ik moest maar eerder naar bed gaan dan kon ik 's morgens ook eerder op.
Maar goed, het heeft toch geholpen, al 2 ochtenden heeft hun bladblazer gezwegen. Terwijl ik van vorig jaar weet dat het elke ochtend, zolang er blaadjes lagen, raak was.
ik weet wel dat je in Amsterdam tussen 0700 en 1800 bouwgeluid mag maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Ja, voor bedrijven ligt het anders, die kunnen een ontheffing aanvragen heb ik begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, in sommige gevallen is het (technisch) noodzakelijk om 's nachts door te werken en zal er in specifieke/uitzonderings gevallen ontheffing verleend worden.