Een man is veroordeeld, 129.000euro boete OF 4 jaar cel. Waarom zou je in dit geval kiezen voor de boete? (Zie omschrijving)

Simpel rekensommetje:
129.000/4jaar= 32.250 perjaar
32.250/12= 2.687 euro netto per maand
En hierbij is het gratis onderdak en eten wat je krijgt in de gevangenis niet eens meegerekend.

Als je kiest voor de boete dan moet je om dit netto terug te verdienen in 4 jaar toch een aardig goede baan hebben. Zo goed dat je waarschijnlijk niet de Opiumwet hoeft te overtreden.

Waarom zou je in dit geval kiezen voor de boete terwijl het ongeacht je keuze toch op je strafblad wordt vermeldt maar je bij de celstraf ook nog eens 4 jaar gratis onderdak en eten krijgt.

Het lijkt me geen goede verhouding, als de verhouding bijvoorbeeld 129.000/6jaar zou zijn dan lijkt me al een stuk reëler. (1800 per maand)

bron:
http://www.nu.nl/binnenland/2663215/man-heeft-155000-euro-boetes-openstaan.html

PS: Deze man heeft ervoor gekozen het land uit te gaan maar dat terzijde. Inmiddels is de boete opgelopen tot 155.000 euro

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Omdat je die vier jaar lang niet alleen van je vrijheid beroofd bent, maar ook niet kunt werken - wat nog wel eens een grotere aanslag op je inkomen kan betekenen

Bovendien raak je vermoedelijk je baan of eigen zaak kwijt in die periode, heeft het sociaal nogal wat gevolgen en kun je sowieso verder een lucratieve carrier vermoedelijk wel vergeten.

2687 euro per maand is overigens net iets onder het modale inkomen van 2011, dus niet voor iedereen even indrukwekkend. Als je het dubbele verdient, kan dat een flinke tegenvaller zijn als die inkomsten niet alleen de komende vier jaar, maar nog veel langere tijd verdwijnen, om in het ergste maar niet geheel denkbeeldige geval te zakken tot niveau bijstandsuikering/minimumloon (beide ca. 1200 per maand voor een gezin), omdat je als ex-bajesklant niet meer aan de bak komt.

Alle reden dus om gewoon financieel boete te doen, en niet je hele leven te vergooien met vier jaartjes 'brommen', wat nog wel eens zwaar onderschat wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. Er komt trouwens bij dat deze persoon is veroordeeld voor een misdaad. Lees: veroordeeld voor één misdaad, of voor een aantal misdaden. Is hij veroordeeld voor *alle* misdaden die hij heeft begaan? Dat weten we niet. Stel dat hij vijf eerdere misdaden heeft begaan, waarmee hij een aardige buit heeft binnengesleept. Na die vijf misdaden heeft hij nog drie misdaden begaan, en daarvoor is hij nu veroordeeld. Zeg nu zelf: als je uit je vijf eerdere misdaden, waarvoor je niet wordt veroordeeld, een aardige spaarrekening hebt overgehouden, dan betaal je toch liever die boete? Kun je lekker thuis blijven wonen. Als je niets hebt geleerd van die boete, heb je zo alle tijd om nog wat extra misdaden te begaan.

Andere antwoorden (3)

Omdat vrijheid met geen geld te betalen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cel is wel opgesloten van de buitenwereld. 4 Jaar lang minder bezoek van familie, geen feestdagen, geen gezelligheid, geen sociaal contact... Cel kan iemand heel erg veranderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkt, werk je 8 uur per dag. Volgens jouw verdien je dan € 2687,= per maand.

Dat is omgerekend €9.64 per uur.
In de gevangenis ben je 24 uur per dag "" in dienst", want je bent nooit vrij.
Daar verdien je dus....€ 3,73 per uur! En niets kunnen sparen. Kom je eruit: baan kwijt, huis kwijt, strafblad, leuke kennissenkring opgebouwd aan criminelen...
Mwah...mij lijkt het niet zo'n moeilijk rekensommetje!