Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe stel ik iemand aansprakelijk voor schade?

Ik heb enige tijd geleden aan een bekende een dure cameralens uitgeleend. Bij teruggave van de lens blijkt dat deze niet meer goed werkt. Ik vind dit heel erg omdat ik er van uit ging dat de persoon aan wie ik de lens had uitgeleend er voorzichtig mee zou zijn en omdat de lens erg duur was. Hij zegt echter dat hij geen schuld heeft.

Nu wil ik mijn schade vergoed zien worden en hem aansprakelijk stellen.

Ik heb hier echter geen verstand van dus vraag ik mij af of iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Als die bekende een vriend/vriendin is dan zou ik eerst rustig met hem/haar gaan praten over het inschakelen van zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering. Deze zal het waarschijnlijk gewoon gaan vergoeden.

Zo niet dan zou ik als ik jouw was advies vragen bij het juridisch loket (gratis):
chat (erg handig, soms wachtrijen): https://chat.juridischloket.nl/chat/
e-mail (onderaan de pagina contactformulier): http://www.juridischloket.nl/contact/Pages/default.aspx
tel: 0900-8020

Maar wellicht iemand hier op GV die je een juridisch advies kan geven
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met praten bereik je het meeste. Juridische stappen kan je altijd nog nemen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is dat je aannemelijk kan maken dat de schade is veroorzaakt door het gebruik van de lens door je bekende. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een schaderapport op te laten maken door een erkende reparateur. Hoe sneller je dit doet, hoe sterker je staat.