Hoe stel ik iemand aansprakelijk voor schade?

Ik heb enige tijd geleden aan een bekende een dure cameralens uitgeleend. Bij teruggave van de lens blijkt dat deze niet meer goed werkt. Ik vind dit heel erg omdat ik er van uit ging dat de persoon aan wie ik de lens had uitgeleend er voorzichtig mee zou zijn en omdat de lens erg duur was. Hij zegt echter dat hij geen schuld heeft.

Nu wil ik mijn schade vergoed zien worden en hem aansprakelijk stellen.

Ik heb hier echter geen verstand van dus vraag ik mij af of iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Antwoorden (4)

Als die bekende een vriend/vriendin is dan zou ik eerst rustig met hem/haar gaan praten over het inschakelen van zijn/haar aansprakelijkheidsverzekering. Deze zal het waarschijnlijk gewoon gaan vergoeden.

Zo niet dan zou ik als ik jouw was advies vragen bij het juridisch loket (gratis):
chat (erg handig, soms wachtrijen): https://chat.juridischloket.nl/chat/
e-mail (onderaan de pagina contactformulier): http://www.juridischloket.nl/contact/Pages/default.aspx
tel: 0900-8020

Maar wellicht iemand hier op GV die je een juridisch advies kan geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met praten bereik je het meeste. Juridische stappen kan je altijd nog nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is dat je aannemelijk kan maken dat de schade is veroorzaakt door het gebruik van de lens door je bekende. Dat kan je doen door bijvoorbeeld een schaderapport op te laten maken door een erkende reparateur. Hoe sneller je dit doet, hoe sterker je staat.

Vervolgens ga je praten over de schade. Als de bekende niet wil betalen en je wil verdere stappen nemen kan je hem aansprakelijk stellen voor de schade. Als je rechtsbijstand hebt kan deze het vanaf daar voor je overnemen. Anders is het vaak raadzaam zelf een advocaat in de hand te nemen om voor jou het juridische deel af te handelen.

In het zwaarste geval zal een rechter zich erover buigen en zal je zo veel mogelijk bewijs moeten aandragen dat je de lens in onbeschadigde staat hebt afgegeven en dat hij nu defect is teruggekomen. Dat kan heel lastig zijn.

De verliezende partij (jij of hij) zal ook veroordeeld worden tot de proces kosten en alle kosten van de tegenpartij. Het kan dus een dure aangelegenheid worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het antwoord van 'geenideewieikben' aan te vullen: Indien die bekende de schade niet wil vergoeden en geen aansprakelijkheidsverzekering heeft dan kan je die persoon aansprakelijk te stellen. Dit kan je in beginsel zelf doen, door de tegenpartij een aansprakelijkheidsstelling te sturen. Dit is een aangetekende brief waarin je zegt wat voor schade je hebt opgelopen en hoe de tegenpartij de schade heeft veroorzaakt. Het liefst met zo veel mogelijk bewijs en getuigenverklaringen, indien je die hebt.

Op het web vind je veel voorbeelden van zulke brieven. Op deze site wordt een goed voorbeeld gegeven: http://www.advocatenvinder.nl/overig/voorbeeldbrief-aansprakelijkheidsstelling.html

Nadat je de tegenpartij aansprakelijk hebt gesteld kan je altijd nog een advocaat inschakelen. Dat scheelt je weer in de kosten. ;)