Hiervoor is al antwoord gegeven wat je allemaal moet doen zoals foto's opvragen en alles rondom de gebeurtenis opschrijven.
Ik zal je vertellen hoe het in de praktijk kan gaan. Allereerst heb je een lange adem nodig, de bereidheid er veel tijd in te steken en eventueel vrij te nemen voor de rechtszaak ?
Zo nee betaal het eerste schikkingsvoorstel maar gauw en ga over tot de orde van de dag.
Zo ja, je kunt proberen de verbalisant of zijn leidinggevende de situatie uit te leggen liefst in een persoonlijk onderhoud. Kans vrijwil nul dat je hier iets mee opschiet.
Dan krijg je een schikkingsvoorstel van de officier van justitie, ik denk tegenwoordig iets van € 180,00 vermeerderd met € 6,00 administratiekosten. Als je dit niet betaalt wordt de boete verhoogd. Dit gebeurt 2 keer, daarna krijg je automatisch een bericht dat je voor de kantonrechter moet verschijnen.
Je kunt het beste een bezwaarschrift indienen direct na ontvangst van het 1e schikkingsvoorstel en dan de termijn in de gaten houden (ik dacht 6 weken) wanneer de betaling binnen moet zijn. Heb je nog geen bericht dan gauw betalen anders wordt de boete steeds hoger.
Je bezwaarschrift zal naar alle waarschijnlijkheid ook direct worden afgewezen dus blijft de kantonrechter over Dit is een loterij. De officier van justitie zal je kortgezegd
behandelen als een wegpiraat en als je een heel goed verhaal hebt kun je het winnen. In het meest waarschijnlijke geval zul je enige vermindering van je boete kunnen krijgen, maar als je niet beschikt over 2 heel goede getuigen dan kun je het vergeten. Want alleen dan zul je winnen, bij twijfel nogmaals zal de rechter de boete verlagen, maar meestal verlies je zo'n zaak.