Ik heb net een boete gekregen voor het rijden door rood licht. Dit heb ik echter niet gedaan! Kan ik hier bezwaar tegen maken en wat zijn mijn kansen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het wel hebt gedaan kan een psycholoog je helpen met het gemakkelijker accepteren van je fouten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je kan aantonen dat je op dat moment aan de andere kant van het land was. Zijn je kansen nihil.
Wel altijd bezwaar maken! Hebben ze daar ook eens wAt te doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest gemaakte fouten zijn: Verkeerd van foto uitgelezen kenteken. Na bezwaar wordt de boete teruggedraaid.
Iemand rijdt met valse kenteken platen , herkenbaar andere auto: Boete wordt terug gedraaid.
Iemand rijdt met vals kenteken in "zusterauto"..zelfde model, zelfde kleur... Je hebt een probleem en zult moeten bewijzen dat je er niet was. Doe dan ook aangifte bij de politie dat er iemand met vals kenteken rondrijdt en vraag desnoods een ander kenteken aan. Volledige info vind je (is ook al genoemd in een reactie) op www.flitsservice.nl en tevens is men daar bereid om je wat hulp te bieden bij het schrijven van bezwaar brieven. Helaas is het wel zo dat een eerste bezwaar in Utrecht vrijwel altijd ongelezen wordt afgewezen...dat is kennelijk de opdracht die ze daar hebben...en moet je dus doorzetten naar de rechter. De 2 keer dat ik bewaar heb gemaakt is in beide gevallen het bezwaar bij de officier van justitie, in utrecht dus, afgewezen waarna ik voor de rechter alsnog (en terecht) mijn gelijk kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zeker doen. Ik had laatst een boete voor over de stoep fietsen, waarna mn vader bezwaar heeft gemaakt, omdat ik helemaal niet over de stoep heb gefietsd! Ivm met 'omstandigheden en onduidelijkheiden' hoefden we maar de helft te betalen. Het scheelde maar €9,- maar mn pa was erg blij met het idee. ;-)

Het beste antwoord

Bezwaar maken kan altijd. Ook als je het wel gedaan hebt.

Wat je kansen zijn, dat ligt eraan.
Hebt je het echt niet gedaan of heb je het niet gezien?
Was je in de beurt op het moment dat je geflitst zou zijn, of was je met de auto aan de andere kant van Nederland en kan je dat aantonen.

ps. zijn je nummerborden ooit eens gestolen?

Toegevoegd na 2 minuten:
beurt = buurt

Toegevoegd na 16 minuten:
hier veel info:
http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_html/index_juridisch.html?http://juridisch.flitsservice.nl/main.htm
en hier iemand die gratis voor je bezwaar maakt:
http://www.meerts.nl/verkeersboete-aanvechten-boete-snelheidscontrole.html

Toegevoegd na 26 minuten:
tipje:
Schrijf nu nog zoveel mogelijk op van wat je je kan herinneren.
-weersomstandigheden
-wat andere weggebruikers deden; zowel degene voor en achter je als uit andere richtingen.
-welke verkeerslichten nog meer op groen of rood stonden.
-wat er ook maar in je op komt.

Dit soort dingen ben je vergeten tegen de tijd dat er een boete op de mat ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben hier niet door rood heen gereden. Het is een huur busje van school geweest. Ik ben net ter plaatse staande gehouden. Heb hier ook gezegd dat ik dit niet heb gedaan. Toch kreeg ik de boete.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent staande gehouden door een agent.
Dan wordt het lastig want het is dan zijn woord tegen het jouwe en zijn woord telt zwaarder. Je hebt nog kansen:
Zijn er getuigen dat je door groen ging?
Had de agent goed zicht op jouw en het stoplicht op het moment van door rood rijden? (sowieso bezwaar maken, er is altijd een kans)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een klasgenoot naast mij zitten die ook heeft gezien dat het geen rood was. Of hij goed zicht had weet ik niet. Ik heb hem op dit stuk niet achter mij zien rijden, maar heb hier ook niet echt op gelet op dit stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan mensen in de auto heb je weinig, die staan natuurlijk sowieso aan jouw kant. Hooguit als je het voor laat komen voor een rechter kant kan je er iets aan hebben. (weet ik niet precies trouwens) Heb je wel oranje gezien? Dan zou het kunnen dat je net door rood ging zonder dat je het zelf zag. Met de positie van de agent bedoelde ik vooral dat ie er niet zomaar vanuit mag gaan dat jij door rood ging omdat hij groen zag of had vanuit een andere richting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een kans wel ja, maar je moet wel met overtuigende bewijsvoering komen. daarom heb ik een merkteken achter op de hoedenplank. zie ik op de foto altijd of het wel mijn auto is. ja ja, met het oog op nummerplaat vervalsers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een deuk en nog twee andere unieke kenmerken.

Andere antwoorden (12)

Als de boete niet heel hoog is(wat ik niet verwacht) kun je het denk ik beter zo laten. Door bezwaar te maken ben je waarschijnlijk meer geld/tijd kwijt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hiervoor is al antwoord gegeven wat je allemaal moet doen zoals foto's opvragen en alles rondom de gebeurtenis opschrijven.

Ik zal je vertellen hoe het in de praktijk kan gaan. Allereerst heb je een lange adem nodig, de bereidheid er veel tijd in te steken en eventueel vrij te nemen voor de rechtszaak ?
Zo nee betaal het eerste schikkingsvoorstel maar gauw en ga over tot de orde van de dag.

Zo ja, je kunt proberen de verbalisant of zijn leidinggevende de situatie uit te leggen liefst in een persoonlijk onderhoud. Kans vrijwil nul dat je hier iets mee opschiet.

Dan krijg je een schikkingsvoorstel van de officier van justitie, ik denk tegenwoordig iets van € 180,00 vermeerderd met € 6,00 administratiekosten. Als je dit niet betaalt wordt de boete verhoogd. Dit gebeurt 2 keer, daarna krijg je automatisch een bericht dat je voor de kantonrechter moet verschijnen.

Je kunt het beste een bezwaarschrift indienen direct na ontvangst van het 1e schikkingsvoorstel en dan de termijn in de gaten houden (ik dacht 6 weken) wanneer de betaling binnen moet zijn. Heb je nog geen bericht dan gauw betalen anders wordt de boete steeds hoger.

Je bezwaarschrift zal naar alle waarschijnlijkheid ook direct worden afgewezen dus blijft de kantonrechter over Dit is een loterij. De officier van justitie zal je kortgezegd
behandelen als een wegpiraat en als je een heel goed verhaal hebt kun je het winnen. In het meest waarschijnlijke geval zul je enige vermindering van je boete kunnen krijgen, maar als je niet beschikt over 2 heel goede getuigen dan kun je het vergeten. Want alleen dan zul je winnen, bij twijfel nogmaals zal de rechter de boete verlagen, maar meestal verlies je zo'n zaak.
Ceeve
12 jaar geleden
Mijn zoon kreeg een keer een bekeuring voor het door rood fietsen, maar het was helemaal niet rood. Er waren twee agenten en een van de twee kon dat rode licht niet bevestigen. Mijn zoon is naar het bureau gegaan en kreeg 'het voordeel van de twijfel' en kon zijn boete verscheuren. Hij voelde zich helaas nog steeds onheus behandeld, maar was natuurlijk blij dat hij de boete niet hoefde te betalen.
Maw: je kunt dus soms wel van je boete afkomen, al geef ik je weinig kans want inderdaad weegt het woord van de politie meer dan het jouwe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geflitst bent kun je de foto opvragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezwaar maken kan altijd, je zult alleen moeten bewijzen dat jij niet door het rood gereden bent en vaak is dat niet makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij kregen ook een keer een boete voor door rood rijden terwijl we nooit op die plek geweest waren, toen hebben we bezwaar aangetekend en toen is de boete kwijtgescholden als je bewijs hebt bijvoorbeeld dat je op je werk was dan heb je een grote kans om gelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je geflitst en heb je het niet gedaan dan moet je bezwaar maken, maar ben je staande gehouden wordt het heel lastig.

Ik ben eens staande gehouden, had volgens de agent door rood gereden ( was 2 uur snachts ) maar ik reed echt absoluut door groen! Wel stond het stoplicht voor de paardenovergang ( ja, dat bestaat en die was er meteen naast ) op rood. ik heb nog netjes gevraagd of de agent niet per ongeluk daar naar had gekeken maar zo'n opmerking werd uiteraard niet gewaardeerd..

Bezwaar maken geprobeerd maar heeft niets geholpen, er waren verder geen getuigen ( motoragent reed toevallig achter me ) en echt absoluut dat het groen was , ik was aan het werk dus klaarwakker..voor hem was het denk ik einde van zijn dienst..

zeer frustrerend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kans is vrij groot dat je de boete niet hoeft te betalen als je bewijs hebt dat je daar niet op dat tijdstip was. Heb toen ik hetzelfde probleem had mijn baas een verklaring laten tekenen dat ik aan het werk was op dat tijdstip. Of je vraagt de foto op als die er is. Ik heb uiteindelijk de boete niet hoeven betalen. Kost wel een beetje van je vrije tijd maar is wel de moeite waard. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft aan dat je WEL door het rode licht gereden bent maar het NIET gezien hebt. Dan is het gewoon een kwestie van "jammer". Gewoon betalen die bekeuring en voortaan goed opletten... Ik wens je nog vele bekeuringsloze kilometers toe... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee MarkieMarc, hij zegt NIET dat hij door het rode licht is gereden maar het niet gezien had. Hij zegt: Ik heb net een boete gekregen voor het rijden door rood licht. Dit heb ik echter niet gedaan! Kan ik hier bezwaar tegen maken en wat zijn mijn kansen?
Je kan gewoon bezwaar maken zoals op het proces-verbaal staat vermeld. Het zou namelijk zomaar eens kunnen dat de auto voor jou door rood reed en door de snelheid net te hard om geflitst te worden en dus kwamen jullie gratis op de foto. Maar ik zou van de optie bezwaar maken gebruik maken, zeker als jij aan kan tonen dat jij het niet was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foto opvragen kan altijd... Wanneer het door een agent is waargenomen wordt het moeilijk.
Het is echter niet zo dat het zijn woord tegen de jouwe is; een agent is een beedigd persoon en spreekt namens de wet dus ERG lastig daarvan te winnen.

Ik ben zelf ooit eens benaderd voor een enquete omdat ik gebruik had gemaakt van de A2 bij Amsterdam.
Ik kwam daar toendertijd echter NOOIT dus ik even gebeld.

"Oh meneer, dat gebeurt wel vaker. Het systeem vergist zich wel eens in de kentekennummers".

Das lekker! Het zelfde systeem zorgt nl. ook voor trajectcontroles en andere ongein.
Nu is het zo dat boetes ook steeds meer geautomatiseerd worden zonder menselijke interventie. Dit laat ruimte voor fouten. Kans dat dit ook zo'n geval is.

Gewoon foto opvragen!
12 jaar geleden
@Klaas52 er was bij de rechter geen bewijs van de graafmachine maar degene die dat werk daar uitoefende kan toch bevestigen dat er een graafmachine daar geplaatst was?
ze doen echt wat ze willen in hun voordeel.